Karsten Travelstore is al bijna veertig jaar actief, maar relatief nieuw in de Hoornse binnenstad. In de serie over de binnenstad van Hoorn komen deze keer Jonica Hoff (PR & Communicatie), Kristel van Vliet (manager winkel binnenstad) en Marc Takken (eigenaar) gezamenlijk aan het woord. Wat is voor jou een mooie binnenstad? Een mooie binnenstad is voor mij een plek waar de consumenten gezellig wandelen met tassen vol spullen. Waar mensen ontspannen kunnen winkelen, wandelen en hun handen vol met tassen van verschillende merken. Dat mis je nu heel erg. Het is stil in de stad en juist de gezelligheid en reuring op straat is een echte sfeermaker. Wat betekent jouw bedrijf voor Hoorn? Ik denk dat wij een mooie aanvulling geven op het gebied van outdoor en dan met name de exclusieve merken. We focussen ons nu veelal op de mensen die goed geschoeid willen lopen. In deze periode zie je veel mensen wandelen en erop uit trekken, maar in het type schoen zit nog een grote verbetering. Met een beter assortiment aan sokken, tassen en onderhoud voor het wandelen hopen wij deze doelgroep te kunnen voorzien. Daarnaast willen wij de klanten die spontaan de winkel aan de Gedempte Turfhaven binnen wandelen meenemen door het exclusieve assortiment. Hierin zie je dat de bezoekers duidelijk meer oriëntatie gericht de winkel bezoeken met impulsaankopen tot gevolg ten opzichte van ons filiaal in Zwaag, waar meer doelgerichte klanten komen. Wat betekent een veranderende markt voor jouw bedrijf? Het is voor veel ondernemers momenteel een moeilijke tijd. Online is en wordt steeds belangrijker. Daarom is het belangrijk om goed zichtbaar te zijn en je voor te bereiden voor de klanten die hun geld bewaren voor het moment dat zij deze kunnen spenderen in fysieke winkels. We zien natuurlijk ook een hoop last minute aankopen online verschijnen door bijvoorbeeld het winterse weer van de afgelopen periode. Enkele producten in ons assortiment zijn zeer specifiek met bijvoorbeeld passen of proberen. Na de lockdown neemt daarom hopelijk het aantal bezoekers en aankopen in de winkel weer toe. Hoe zet jij je in voor de binnenstad? De winkel in de binnenstad moet het zelf doen. We zitten op een A-locatie en hopen hierdoor veel winkelend publiek te trekken. Tevens steunen wij lokale initiatieven als Hoorn Bruist, Hoorn Modestad en verschillende kerst initiatieven. Dit creëert een levendige en uitnodigende stad voor bewoners, dagjesmensen en toeristen. Welke boodschap wil je overbrengen? We willen graag iedereen in beweging brengen om zich beter te voelen. Uiteraard willen wij dit positief stimuleren door mensen op een comfortabele manier van de buitenlucht te laten genieten. Outdoor fashion is volgens ons geschikt is voor iedere dag. Het imago van voorheen, waarbij outdoor kleding enkele werd toegepast voor sportieve aangelegenheden, is volgens ons verleden tijd. Het is hip, functioneel, duurzaam en comfortabel. Het is daarom dagelijks een genot om naar buiten te gaan. Welke toekomst staat Hoorn volgens jou te wachten? Mooie vraag, maar tevens moeilijk te beantwoorden. We staan namelijk op een tweesprong. Qua winkelbeeld zie ik het niet zo positief als het huidige huurbeleid stand houdt. Winkels hebben het zwaar. Niet alleen in Hoorn, maar in heel Nederland. Het kan daarom twee kanten op gaan: huren omlaag en winkels stimuleren of er verandert niets en het zal uiteindelijk steeds stiller worden in de winkelstraat. Winkels zullen in het laatste geval langzaam uitsterven. Wellicht blijven grote warenhuizen stand houden, maar die zullen zich niet in de binnensteden vestigen. Dit is echter niet louter veroorzaakt door de covidpandemie. Dit probleem speelt namelijk al een jaar of 10, sinds de opkomst van webshops. Winkels kunnen simpelweg niet concurreren met de internetprijzen. Een oplossing zou daarom kunnen zijn een verlaging van de huren. Maak het voor de ondernemers weer interessant om een winkel te openen. Wellicht worden showrooms de toekomst; een plek waar het product bekeken kan worden. Want nu ook de oudere generatie door de pandemie vertrouwd raakt met online shoppen en langzaam overstag gaat, wordt het aantrekken van klanten naar fysieke winkels lastiger.