REGIO – Het afgelopen jaar zijn zzp’ ers steeds actiever op Facebook. Het aantal zakelijke gebruikers is met maar liefst 142 procent gestegen. Ook het zakelijk gebruik van Google Plus en Twitter nam het afgelopen jaar toe. Het zakelijk gebruik van LinkedIn is daarentegen met 2,4 procent gedaald. Dit blijkt uit de ZZP Barometer, de onafhankelijke onderzoeksmonitor onder zzp’ers in Nederland. ‘Het lijkt erop dat Facebook op zakelijk gebied een serieuze concurrent wordt voor LinkedIn’, aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers. Ook al daalde het aantal zzp’ers dat zakelijk actief is op LinkdIn, blijft dit netwerk echter onbetwist nummer één onder de zzp’ers. Met bijna 86 procent zijn de meeste zzp’ers namelijk actief op LinkedIn. Hierna volgen Facebook (47 procent), Whatsapp (38,3 procent), Twitter (36,9 procent) en Google Plus(15,5). Zes procent van de zzp’ers maakt zakelijk helemaal geen gebruik van social media. Het privé en zakelijk netwerk van zzp’ers loopt vaak door elkaar. Hierdoor is het voor de zzp’er relatief makkelijk om zakelijk gezien een vliegende start te maken via Facebook. Daarnaast is het adverteren op Facebook vele malen goedkoper dan LinkedIn en biedt het bijna dezelfde segmentatiemogelijkheden.