De Stichting Hoorn Marketing is in 2017 in het leven geroepen om meer bezoekers naar Hoorn te trekken en de stad beter te presenteren. Haar activiteiten zijn zichtbaar onder de vlag ‘Ik hou van Hoorn’ en vorige week is de nieuwe website gelanceerd. “Een prachtig communicatieplatform voor inwoners en bezoekers”, zegt city marketeer Stefan Kraft van Ermel. Stefan Kraft van Ermel is sinds oktober vorig jaar de city marketeer van Hoorn Marketing en heeft een duidelijke missie: “Ik wil graag zoveel mogelijk bezoekers naar de stad trekken die bovendien langer verblijven. Feitelijk willen we graag dat iedere bezoeker en iedere inwoner van Groot Hoorn (Hoorn, Blokker en Zwaag) een ambassadeur van onze prachtige stad wordt.” Het initiatief voor Hoorn Marketing komt vanuit de OSH (Ondernemers Stad Hoorn) en wordt gesteund vanuit de gemeente. “Wij hopen dat ook andere organisaties zich aansluiten om zo marketingbudgetten te bundelen. Gezamenlijk kunnen we meer daadkracht organiseren voor de ‘branding’ van onze stad.” Hoorn biedt dezelfde rijke historie als Amsterdam, maar hier kun je nog gewoon rustig wandelen en op een terrasje zitten. Een stukje authenticiteit. Bijzonder ook is onze entree via het water. Hoorn is een van de mooist gelegen havens aan het IJsselmeer.” Lancering website “Met deze overzichtelijke website kunnen wij de mensen heel goed bereiken en zij ons. Je kunt in één oogopslag zien wat er te doen is in de stad. Ook informatie over restaurants, parkschouwburg, winkels en openingstijden zijn eenvoudig terug te vinden.” De komende dagen wordt nog even hard gewerkt aan de laatste aanpassingen. “Er komt nog een beeldbank en een bookingstool waarmee bezoekers kaartjes kunnen boeken voor voorstellingen en bezienswaardigheden.” Gastheerschap “Wij werken nu aan vaste plekken, zeg maar een gastheerschap, waar ‘Ik hou van Hoorn’ zichtbaar wordt voor toeristen”, zegt de city marketeer. Met het TIP Oostereiland (Toeristisch Informatie Punt) is hiervoor onlangs een samenwerkingsafspraak gemaakt. De mensen daar worden speciaal getraind om bezoekers een warm welkom te geven en te informeren. “Ook zijn we in gesprek met het West-Fries Museum en enkele andere locaties om deze vorm van gastheerschap te organiseren. Mooi als bezoekers een ‘sense of arrival’ ervaren.” Als laatste wordt de merchandise over twee weken gelanceerd, een lijn waar zowel de toerist als bewoners trots op kan zijn. Ik hou van Hoorn www.ikhouvanhoorn.nl