Dertig finalisten streden op 15 mei in de Philharmonie in Haarlem om de titel ‘Beste Onderneming van Noord-Holland 2018-2019’. Van der Laan werd verkozen tot winnaar in de categorie Grootbedrijf! Het is geen sinecure om op het podium van de finaleavond te belanden. In de afgelopen maanden streden honderden bedrijven om de felbegeerde titel. De jury loofde Van der Laan om de vlotte managementstijl, de innovatieve ideeën en de sfeer binnen het bedrijf. De West-Friese onderneming toont hiermee aan dat zij een van de grote drijvende krachten is binnen de Noord-Hollandse economie. Het is niet de eerste keer dat Van der Laan wordt onderscheiden met een prestigieuze ondernemersprijs. Er prijken nog veel meer awards in de prijzenkast van het familiebedrijf. Een daarvan spreekt in het bijzonder tot de verbeelding. Dit jaar is het exact tien jaar geleden dat Van der Laan de West-Friesland Méér Prijs in ontvangst mocht nemen. ‘Mijn broer Dennis was destijds al een aantal jaren bezig de koers van het bedrijf flink te veranderen. Dat was nodig voor de toekomst. Ikzelf was toen maar net in het bedrijf gestapt. Samen bouwden we aan het fundament voor de toekomst van Van der Laan. We wilden het anders. Nog beter. Meer onderscheidend. Met focus op de klant en zijn proces, in plaats van uitsluitend op de techniek. We moesten anders leren denken. Dat was nodig om de concurrentie en de toen geldende economische crisis de baas te blijven. De credits van de onderneming zoals die er al jarenlang waren, dienden voor een aanzienlijk deel als ons kompas’, vertelt Colin van der Laan. ‘In de afgelopen week hebben we een aantal video’s teruggezien van die bewuste editie van het Westfries Ondernemersgala. In de interviews vertellen wij dat we hoopten om over tien jaar nog steeds dezelfde waarden na te streven, als die waar wij destijds de prijs voor in ontvangst mochten nemen. Dat we een decennium later om exact dezelfde beweegredenen worden erkend, maakt het extra mooi dat we tot beste onderneming van Noord-Holland zijn uitgeroepen. We realiseren ons dat we met de doorgevoerde veranderingen best veel hebben gevraagd van onze collega’s. Daarom voelt het ook als een bevestiging dat de visie van destijds niet alleen succesvol, maar ook een van lange termijn is.’ Self supporting Een andere factor die het winnen van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland bijzonder maakt, is het feit dat Van der Laan grote namen als Mollie, Mylaps, de Zorgeloosch Groep en Vomar achter zich liet. Colin: ‘Van tevoren dacht ik even dat wij kansloos waren. We dongen mee in de categorie Grootbedrijf van plus honderd medewerkers. Voor mijn gevoel zaten wij als de Benjamin tussen de andere landelijke en mondiale spelers. Ik had het daarom alleen al prachtig gevonden als we bij de laatste drie waren geëindigd en daarmee een plek in de spotlights op het podium konden afdwingen. We hadden totaal niet verwacht dat we zouden winnen. Al had ik wel alvast een speech voorbereid’, lacht hij. Hoewel Van der Laan één van de grotere technische bedrijven van de provincie is, was dit niet in de eerste plaats het criterium waarom de jury de onderneming verkoos tot beste onderneming. ‘Het ging niet zozeer om omzet, volume of groei. Wij hebben gewonnen vanwege de manier waarop wij met onze mensen omgaan, ons innovatieve vermogen, de liefde voor ons vak en het vertrouwen richting de mensen waarmee we werken. Wij stimuleren hen continu om self supporting te zijn. Waar je in traditionele bedrijven soms nog ziet dat alles met de directie moet worden overlegd, geven wij ons team juist de vrijheid bij het nemen van beslissingen. Zo ontstaan onder hen draagvlak en trots. Bovendien geeft het ons als management de tijd om te ondernemen, projecten te bezoeken, spontane acties te doen en bij collega’s langs te gaan die ziek zijn.’ People’s managers Ook de aankleding van het bedrijfspand van Van der Laan straalt uit dat de directie bestaat uit people’s managers. Deze is niet alleen eigentijds en stijlvol, maar staat tevens bol van ludieke gimmicks die een knipoog geven naar het menselijke aspect. Dat geldt in meerdere mate voor de wall of fame waar foto’s van alle medewerkers in vol ornaat aan de wand prijken. Bij een jubileum worden deze beeltenissen extra verfraaid met een ster. Vele foto’s met daarop meerdere sterren, zijn de stille getuigen van het feit dat een groot aantal medewerkers een leven lang in dienst blijft van het familiebedrijf. ‘Ook met dit soort dingen proberen we continu een dynamisch proces van betrokkenheid te creëren. Als er een kindje wordt geboren, gaan Dennis en ik op kraamvisite met een koffertje gevuld met allerlei “Van der Laan groen” gekleurde goodies. Van een knuffeltje en een klein elektrisch tandenborsteltje tot een spaarpotje met inhoud. Ook de omgang met collega’s die verdrietige omstandigheden doormaken is aan de orde. Die geven wij tijd en ruimte en sturen wij niet direct de ziektewet in. Met dit soort warme gebaren die recht uit het hart komen, proberen we het verschil te maken.’ Van der Laan Academy Ook streeft Van der Laan er voortdurend naar om de competenties van iedere individuele medewerker te bevorderen. Daarom is de Van der Laan Academy in het leven geroepen. ‘Hiermee bieden wij onze mensen uiteenlopende interne trainingen aan. Een opvallend voorbeeld is bijvoorbeeld een cursus Nederlands. Wij vinden het namelijk een must dat onze monteurs hun documenten invullen met correct schriftelijk taalgebruik; ook richting de klant.’ Van der Laan heeft tevens een goede naam qua uitstraling van haar vakmensen. Zij komen voor de dag in schone en nette bedrijfskleding van mooie kwaliteit. Iedere medewerker kan inloggen op een speciale portal om benodigde items te bestellen. Deze portal maakt onderdeel uit van de dynamische Van der Laan App. ‘Deze hebben wij in 2012 zelf ontwikkeld. Al onze technici kunnen de app via hun tablet benaderen en zijn op deze manier gevrijwaard van een enorme papierwinkel. De applicatie bevat namelijk eenvoudige tools die garant staan voor informatievoorziening die klopt tot in de puntjes. Bovendien zijn wij ervan overtuigd dat je een techneut niet moet belasten met onnodig veel administratieve zaken. Deze visie klinkt overigens door in het gehele HR aspect van de organisatie. Wij testen onze mensen op voorkeursgedrag. Met de uitkomst streven wij ernaar om een situatie te creëren waarbij iedereen goed op z’n plek zit. Alleen als onze mensen optimaal functioneren, kunnen we onze klanten toegevoegde waarde bieden.’ Vertrouwen Ook het vieren van behaalde successen mag op z’n tijd niet ontbreken. Het winnen van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland niet uitgezonderd! Met alle collega’s en familie werd groot feest gevierd. ‘In onze kantine, die als eerbetoon aan onze opa en oprichter van het bedrijf de naam “Bij Lou” draagt, hebben wij een collega de award laten onthullen. Ook dit memorabele moment draagt bij aan de saamhorigheid die wij zo belangrijk vinden. Het geeft een goed gevoel dat dit elan net zoals onze andere motieven goed wordt gewaardeerd. Het is ons met de paplepel ingegoten. Onze opa zei altijd: ik verlies liever mijn geld dan het vertrouwen van de mensen om mij heen. Vertrouwen is en blijft dan ook de basis voor alles wat we doen richting onze medewerkers en onze klanten.’ http://www.teamvdl.nl