Wie dit jaar de havenstad Hoorn bezoekt kan het niet missen. Hoorn is ‘Stad van de Gouden Eeuw’. Verschillende uitingen maken duidelijk dat de Gouden Eeuw in Hoorn leeft. Loop eens langs de havens, kades en door het historische centrum, u zult omringd worden door vele monumentale maar ook eenvoudige bouwwerken uit vroegere eeuwen. Je ziet de sporen van het rijke verleden overal. Dit jaar staat de stad in het teken van de Gouden Eeuw en daarom zijn er extra veel geweldige initiatieven. West-Friesland ‘The Sleeping Backyard of Amsterdam’? Sommige citymarketeers zijn alvast begonnen. Zandvoort? Dat heet tegenwoordig ‘Amsterdam Beach’. Het Muiderslot? ‘Amsterdam Castle’ natuurlijk! Bestaat: ‘Flowers of Amsterdam’ eigenlijk al (en dan bedoel ik dus niet ‘Tulpen uit Amsterdam’)? Jazeker! Dat is de Bollenstreek, het bloeiende hart van de Randstad. En wat kunnen wij doen, hier in West-Friesland? Hoe zorgen wij ervoor dat we niet ‘The Sleeping Backyard of Amsterdam’ worden? Provincie, gemeenten, bedrijven en culturele instellingen zullen steeds opnieuw de handen ineen moeten slaan, creatieve plannen dienen te maken, om meer toeristen naar West-Friesland te blijven lokken en zo te profiteren van die spreiding. En dat gebeurt gelukkig ook al. Hoorn, Medemblik, Enkhuizen en West-Friesland als regio, zijn natuurlijk al constant in beweging, door organisatie van diverse culturele en sportevenementen, door allerlei marketing inspanningen en door de communicatie hieromtrent ook welwillend met elkaar te delen of waar mogelijk zelfs met elkaar te verbinden. Echter, de regionale identiteit moet niet alleen versterkt worden, mede door gezamenlijke evenementen te organiseren, maar ook letterlijk ‘aan de internationale man en vrouw’ gebracht worden. En hoe krijg je (internationale) toeristen naar kleinere plaatsen in Nederland? Zandvoort heeft de Noordzee, Lisse de bloembollenvelden, Maastricht het Vrijthof, Muiden zijn kasteel, Kaatsheuvel een pretpark en de Zaanse Schans zijn molens. Rond de havens van Hoorn, Enkhuizen en Medemblik gonst de Gouden Eeuw aan alle kanten nog na. Iconische verdedigingstorens en diverse kaden worden goed onderhouden. En er worden nog altijd nieuwe initiatieven ontwikkeld, waarvan ‘de Halve Maen’, een getrouwe replica van het VOC-schip, waarop je als toerist of inwoner daadwerkelijk kunt meezeilen, een goed voorbeeld is! Kortom, de Gouden Eeuw gaat ons allemaal aan. Met elkaar zetten we onze regio steeds opnieuw op de kaart, net zoals in de Gouden Eeuw de beroemde organisator, netwerker, diplomaat en dichter Constantijn Huygens (1596-1687) deed. In zijn dichtbundel ‘Stede-stemmen en Dorpen’ bezong hij maar liefst 18 steden en 6 dorpen uit onze regio, waaronder Hoorn. Tegenwoordig maken we iets anders reclame, heten wij onze buitenlandse gasten welkom via verlokkende sites en ronkende brochures, maar de essentie blijft hetzelfde: Bij ons moet je zijn, is het goed toeven. Dus hoort, zegt het voort! Want ook huidige ondernemers zullen kunnen beamen: Succes heeft vele vaders. 2019 startjaar van de Gouden Eeuw Het NBTC Holland Marketing heeft 2019 verkozen tot het startjaar van de Gouden Eeuw, die doorloopt tot 2021. De verhaallijn van de Gouden Eeuw wordt dan ook vermarkt in zowel binnen- als buitenland. Hiermee mogen wij verwachten dat er een enorme stroom extra toeristen op deze steden afkomt. Twee steden uit deze lijn zijn Hoorn en Enkhuizen. Gezamenlijk met Medemblik een unieke kans deze toeristen naar de Gouden Driehoek te verleiden. Deze steden hebben van zichzelf al een prachtige uitstraling en nu is het belangrijk dat de toeristen zichtbaar verrast worden door de extra Gouden Eeuw uitstraling. Vanuit de Gouden Driehoek trapt Hoorn (in samenwerking met de andere West-Friese gemeenten af met de slogan: ‘Stad van de Gouden Eeuw’. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Gemeente Hoorn zijn prachtige banieren onthuld die in de eerste week van maart de stad doen versieren. Daarnaast komt er een magazine uit, met een complete Gouden Eeuw programmering. Op de website ikhouvanhoorn.nl zal het meest actuele programma te vinden zijn.