HOORN – De museumstoomtram Hoorn-Medemblik heeft in 2013 een recordaantal bezoekers mogen ontvangen. Het afgelopen jaar kwamen er maar liefst 138.302 bezoekers op de attractie af. Dit waren er zo’n 10.000 meer dan in 2012.

‘Sinds 2006 tekent zich een positieve groei af.  In dat jaar zijn we begonnen met de marketingcampagne ‘Spannendste tijdreis’. Dit concept blijkt effectief en succesvol te zijn,’ vertelt directeur René van den Broeke aan de redactie van Westfriese Zaken.

Toenemende interesse
Naast de effectieve marketingcampagne zijn er volgens René ook nog andere oorzaken voor het hoge aantal bezoekers. ‘In 2013 hebben we een goede zomer gehad. Het was niet te heet en het is vaak mooi, droog weer geweest. Het weer is een belangrijke factor. Verder kent het aantal bezoekers met een museumkaart een behoorlijke groei.’ René ziet naast het mooie weer en de Museumkaart ook een andere landelijke trend. ‘De afgelopen jaren lijkt er een toenemende interesse te zijn voor authentieke musea,’ stelt de Stoomtram directeur.

2014
Wat betreft 2014 hoopt René dat de groei zich blijft voortzetten. ‘Het zou al goed zijn als we het aantal bezoekers van 2013 evenaren. We hopen dit onder andere te bereiken door diverse activiteiten op touw te zetten. Zo willen we bijvoorbeeld ons aanbod verbreden door ook een educatief programma te bieden, wat meer in gaat op het hoe en wat van de trams in plaats van enkel de ritten. Daarnaast willen we de dienstregeling optimaliseren en zo aanpassen dat het een aantrekkelijk authentiek vervoersmiddel wordt naar andere regionale musea.’