Toen de stadswinkel van Bart Harmsen in Alkmaar meer dan succesvol bleek, lonkte een tweede meubelzaak in een andere binnenstad. Omdat Hoorn qua stad lijkt op Alkmaar, leek de zaak in een prachtig pand aan de Grote Noord een logische zet. En vooralsnog is dat ook zo. Unieke meubels en interieuraccessoires, vol kleur en prints; daar worden we in Hoorn blij van.

Bart Harmsen: ‘Na jaren werken in de meubelbranche opende ik in 2023 een eigen stadswinkel in het centrum van Alkmaar. De collectie is vooral Europees georiënteerd en kenmerkt zich door gekke kleurtjes en vormen. We verkopen bijvoorbeeld producten van Pols Potten, dat qua producten heel erg aansluit bij wat wij willen zijn, maar ook Klevering én maatwerk items onder ons eigen merk. Unieke items die eruit springen in het interieur. Doordat meubels zoveel mogelijk in Nederland, of in ieder geval in Europa worden geproduceerd kunnen we ook maatwerk heel snel leveren. ’

Past in Hoorn

‘De winkel zou ondersteunend zijn aan een webshop, maar in de praktijk liep de winkel veel harder dan de online tak. Toen hebben we de strategie omgegooid en zijn we gaan focussen op de stadswinkels. Onder andere met unieke posts op Instagram, waarbij we bankstellen door de hele Alkmaarse binnenstad plaatsten. Een tweede winkel lonkte. Hoorn heeft óók een oud centrum met een echte winkelstraat, een markt op zaterdag, veel toeristen. Dat past precies bij wat we willen. Toen we ook nog een heel gaaf pand vonden, hebben we de stap gewaagd. En vanaf de opening begin juni hebben we steeds de loop erin. Ondanks dat de zomer altijd een mindere periode is voor de meubelmarkt. We zijn heel tevreden.’

Persoonlijke aandacht

‘We hebben ook al veel contact met andere ondernemers. José van de OSH kwam al vóór de opening op bezoek. En ook buren komen vaak even binnenvallen. Persoonlijk contact is dan ook echt belangrijk in onze winkel. De winkel is kleiner dan op een meubelboulevard, maar de keuze is enorm en dat geldt ook voor de mogelijkheden. We geven interieuradvies en kunnen kamers intekenen voor onze klanten. Door de locatie in de binnenstad komen mensen soms gewoon even binnenvallen, worden verliefd en bestellen een paar dagen later een bank. Die persoonlijke benadering, dat maakt echt het verschil.’