De gemeente Hoorn schakelde bureau Branddoctors in om een nieuwe positionering voor Hoorn te maken. Bianca van Zwol van Branddoctors: ‘Hoorn vroeg ons om de kracht van Hoorn te verwoorden. Wat maakt de stad uniek, het bezoeken waard en wat heeft de stad nodig? En hoe brengen we dat naar buiten?

Bianca vervolgt: “Het eerste wat we deden was natuurlijk zelf een bezoek brengen aan de stad. En we waren aangenaam verrast. Hoorn heeft alles. Een mooie historische binnenstad, alle voorzieningen die je nodig hebt, een rijk cultureel leven, goede restaurants en cafés, moderne buitenwijken waar het goed wonen is en vanaf deze zomer het grootste stadstrand van Nederland. En het is natuurlijk al eeuwen een prachtige havenstad. Waar je heerlijk kunt wandelen, van een terrasje genieten en alles wat de moeite waard is om te bekijken en te bezoeken op loopafstand.’ Hoorn is alles in één. Dat weten de Horinezen en Hoornaars natuurlijk allang, daarom wonen ze hier graag. Waarom is het dan toch belangrijk om Hoorn beter bekend te maken bij de buitenwereld?

Waarom heeft Hoorn een positionering nodig?

De stad groeide hard in de jaren zeventig en tachtig. Wijken als de Grote Waal en Risdam zijn toen gebouwd. ‘Dat trok op dat moment jonge gezinnen naar Hoorn, maar deze jonge gezinnen zijn inmiddels ouder geworden. De kinderen van die gezinnen trokken voor hun studie en werk vaak weer weg uit Hoorn. Zonder oneerbiedig te klinken kun je zeggen dat, als we niets doen, onze stad langzaam vergrijst’. Aan het woord is Guy Heemskerk, de secretaris van de gemeente Hoorn. 63 51 ‘Om onze stad leefbaar en vitaal te houden is het van belang om jonge gezinnen aan te trekken en jonge inwoners te behouden.’ Burgemeester Jan Nieuwenburg vult aan ‘Zonder onze senioren te vergeten natuurlijk. De oudere doelgroep woont al heel lang met veel plezier in onze mooie stad en dat willen we graag zo houden. Maar door weer aantrekkelijk te worden voor jonge gezinnen komt er een betere balans in de stad.’ Het strategische uitgangspunt voor de positionering is dan ook meer instroom van jonge mensen van buitenaf en de huidige jonge en oudere inwoners te behouden. ‘Dat betekent natuurlijk ook iets voor je woonaanbod. Bijvoorbeeld door te bouwen voor senioren komen eengezinswoningen vrij. En door te bouwen voor jongeren, in te zetten op kwalitatief hoogwaardig onderwijs, zoals een HBO-opleiding in de stad en de ambitie voor een nieuw poppodium, houden we ze voor de toekomst ook vast voor onze stad.’

Het is niet of/of in Hoorn het is en/en

De merkbelofte van Hoorn is dat het ’Verrassend compleet en soms compleet verrassend’ is. Het lijkt op een slogan, maar dat is het niet. Het college heeft de nieuwe positionering van Hoorn vastgesteld en de raad is erover geïnformeerd. We gaan nu aan de slag met een creatief concept en marketing campagnestrategie om Hoorn te promoten als ideale stad voor wonen, werken en beleven. We kiezen als kerndoelgroep en belangrijkste marketing-doelgroep ‘Jonge gezinnen’. Dat zijn mensen van 25-35 jaar die een jong gezin vormen of dat van plan zijn. Deze doelgroep vormt de ideale verbinding met zowel nog iets jongere doelgroepen – jonge professionals en starters – als met oudere gezinnen. De nieuwe positionering geeft ook richting aan nieuwe plannen en initiatieven. Dragen ze bij aan de ambitie om meer stad te worden: zijn ze authentiek, jong en geven ze reuring? Want hoe meer we doen dat hierbij past, hoe meer we werken aan een levendige stad die aantrekkelijk is voor jong én oud.

Het verhaal over Hoorn

Hoorn is verrassend harmonieus. Hoorn is levendig én leefbaar, verenigt reuring én rust. Hoorn is historisch met zijn binnenstad en roemruchte verleden en vernieuwend met hippe koffietentjes en culinaire hotspots. Hoorn is fanatiek sporten op of langs het Marker meer en ontspannen in musea en theaters. Hoorn is het groen van de dorpen en het blauw van het water. Hoorn is waterstad, werkstad en woonstad, met de luxe van alles dichtbij.

Hoorn staat niet stil en laat regelmatig onverwachte kanten zien. Denk aan de aanleg van het grootste stadsstrand van Nederland. Hoorn heeft veel mooie evenementen met een van de grootste kermissen van Nederland, notabene in de historische binnenstad, het Outdoor Stereo Festival en de Hoornse Stadsfeesten. En we werken aan een ambitieus plan om het gebied rondom het station te ontwikkelen tot een prettige, bruisende plek om te wonen, werken en te genieten. Verrassend? Misschien wel, maar in Hoorn doen we dat gewoon.