REGIO – De grootste ergernis bij zzp’ers, in contact met hun klanten en potentiële klanten, is het feit dat deze niet of nooit reageren op een werkvoorstel. Vooral MKB-organisaties blinken uit in een non-communicatie. Dit blijkt uit een onderzoek onder de leden van ZZP Netwerk Nederland.

Iets meer dan 72 procent van de ondervraagden ergert zich aan het onfatsoen van partijen aan wie, op verzoek, een offerte is toegezonden. En als de zzp’er er na verloop van tijd een telefoontje aan waagt om uit te zoeken of de offerte wordt omgezet in een order, lijkt niemand meer bereikbaar te zijn. Deze ergernis staat ruimschoots op nummer één van het ergernissenlijstje van zzp’ers. Zzp’ers vinden dit nog irritanter dan het niet betalen van rekeningen.

MKB-bedrijven maken zich vaker schuldig aan het niet terugbellen of het niet reageren op gemaakte offertes dan zzp’ers. ‘Dat is niet zo onlogisch’, stelt Jerry Helmers. ‘Binnen MKB-bedrijven moeten vaak meerdere mensen een besluit nemen over de vraag of een offerte wel of niet wordt aangenomen. Een ZZP’er is in z’n eentje; die is dus makkelijker bereikbaar en dus kan de vraag direct worden gesteld. Maar het feit dat het bedrijfsleven nauwelijks fatsoen heeft om ‘normaal te communiceren’ over de stand van zaken met betrekking tot een uitgebrachte offerte, is natuurlijk verontrustend.’

Top vijf ergernissen ZZP’ers ten aanzien van klanten:
1. Geen reactie op een offerte (72%)
2. Te late betaling van facturen (11%)
3. Verandering inhoudelijke werkzaamheden (9%)
4. Afzeggen van een offerte zonder reden (5%)
5. Klant vraagt offerte maar weet eigenlijk niet wat hij wil (3%)