REGIO – Jonge hoger opgeleide ondernemers ervaren meer werkgeluk en kunnen meer van ”hun talenten en passie kwijt” in het werk dan jonge werknemers. Dit blijkt uit een enquête onder 300 jonge hoger opgeleiden tussen de 20 en 35 jaar in opdracht van Stichting 4YoungPeople en Careerwise.nl. De redactie van Westfriese Zaken legde de uitslag van dit onderzoek voor aan jonge ondernemer Wouter Zwarekant, eigenaar van WZ Media. Wouter Zwarekant, een jonge ondernemer in hart en nieren, studeerde afgelopen december af aan de Hogeschool van Amsterdam. Tijdens zijn studie Media, Informatie en Communicatie maakte hij, middels een paar basislessen Photoshop, kennis met design. ‘Dit beviel me eigenlijk meteen. Al snel werd ik gevraagd om wat klussen op het gebied van design te doen. Ik kreeg veel leuke reacties, had er zelf veel plezier in en besefte dat ik het kon uitbreiden. Uiteindelijk twijfelde ik niet lang en schreef ik mij in bij de Kamer van Koophandel. Ik heb er geen dag spijt van gehad. Van je hobby een fulltime baan maken, wie wil dat nou niet?’ Meer werkgeluk Inmiddels bestaat WZ Media, een kleinschalig full-service reclamebureau, alweer een tijdje. ‘Ik kan me zeker iets voorstellen bij het feit dat jonge ondernemers meer werkgeluk ervaren dan jonge werknemers. Je moet je voorstellen; je eigen bedrijf heb je helemaal zelf opgebouwd en je doet het werk waar je plezier in hebt. Jij bent degene die aan het roer staat, en als het goed gaat pluk jij daar de vruchten van. Ik merk aan mijzelf dat het werk van WZ Media mij erg veel voldoening geeft. Ik denk dat deze voldoening erg lastig te evenaren is wanneer je in loondienst bent. Met een eigen bedrijf voer je werk uit wat dicht bij jezelf ligt. Je benut je talenten en haalt hier voldoening uit. Uiteraard zijn er ook wel eens aspecten die minder zijn – ik ben bijvoorbeeld allergisch voor administratie – maar deze wegen niet op tegen de leuke aspecten van het ondernemerschap.’