HOORN – Hoorn komt als grootste toeristische stijger uit een onderzoek van NBTC-NIPO Research naar toeristische bezoeken aan 30 steden in Nederland. In 2014 groeide het aantal Nederlandse toeristen dat Hoorn bezocht met 7 procent. De sfeer en gezelligheid en het winkelen voor plezier blijft de belangrijkste reden voor bezoekers om naar Hoorn te komen.

In 2014 bezochten 457.000 Nederlandse toeristen Hoorn. In 2013 bezochten 426.000 bezoekers Hoorn. Bezoekers bezoeken Hoorn gemiddeld 2,2 keer. In 2012 en 2013 daalden de bezoekersaantallen nog, onder meer onder invloed van de economische crisis. De meeste bezoekers komen uit eigen provincie (64%). Net als veel andere steden wordt Hoorn veel bezocht door 50-plussers (41%), gevolgd door de  groep van 25 tot en met 49 jaar (31%). Uit het onderzoek blijkt dat Hoorn een goede spreiding van bezoekers heeft over het hele jaar (25 procent per kwartaal).

Redenen voor bezoek aan Hoorn
Hoorn is bij uitstek de stad waar mensen naar toe komen voor de sfeer en gezelligheid. Met 69 procent staat Hoorn op dat gebied zelfs op nummer 1 van de deelnemende steden. Winkelen voor plezier blijft onverminderd de hoofdreden voor een bezoek aan Hoorn (668.000). Vooral kledingzaken zijn dan in trek. Het aanbod van kledingwinkels is voor 75 procent van de bezoekers reden om naar Hoorn te komen. Daarnaast zijn op een terrasje zitten (226.000), stadswandelingen (133.000), musea (108.000), evenementen (78.000) in trek.

Andere belangrijke aspecten die meespelen in een bezoek aan Hoorn zijn een compleet en gevarieerd winkelaanbod, de gunstige parkeertarieven en de gastvriendelijkheid in winkels. Driekwart van de bezoekers komt per auto naar Hoorn.

Uitgaven
In 2014 gaven bezoekers minder geld uit in Hoorn. In 2013 was dat nog 49 euro (ruim boven het gemiddelde). In 2014 gaven bezoekers gemiddeld 40 euro uit in Hoorn. Dat ligt rond het landelijke gemiddelde. De helft van de bezoekers geeft meer dan 40 euro uit in Hoorn. Dat geld wordt vooral uitgegeven in winkels. Net als voorgaande jaren blijkt dat de bestedingen voor lunchen of dineren in de horeca in Hoorn achter blijven ten opzichte van andere steden. Met 13 procent zijn er ten opzichte van andere steden relatief veel mensen die in Hoorn een aankoop doen na een bezoek aan webwinkels.

Kansen
Wethouder Ben Tap van Economische Zaken is positief over de uitkomsten van dit onderzoek. ‘Hoorn blijft duidelijk een heel aantrekkelijke stad om te bezoeken. Bezoekers noemen vooral de sfeer en gezelligheid als positief punt. Ik ben daar heel blij mee, want juist die elementen kun je niet zo makkelijk beïnvloeden. Er zijn ook duidelijk nog kansen. De bestedingen in de horeca blijven achter ten opzichte van andere steden en ook het aantal bezoekers van evenementen en musea kan hoger. Wat dat betreft verwacht ik dat de cijfers in 2015 weer een gunstiger beeld laten zien, met de komst van de Halve Maen en de evenementen die dit jaar in het kader van 400 jaar Kaap Hoorn worden georganiseerd.’

Onderzoek
Het onderzoek van NBTC-NIPO bevat alleen bezoeken van Nederlanders. Bezoeken van buitenlandse dag- en verblijfstoeristen zijn dus niet meegenomen. Ook toeristische bezoeken van inwoners aan hun eigen