Bij Warenhuis Hoorn worden producten en diensten van ruim 300 lokale specialisten online aangeboden, die dezelfde dag gratis worden bezorgd. Zo wordt de lokale economie gesteund en kan de levendige binnenstad van Hoorn blijven bestaan. Het idee om een online warenhuis te openen, werd al eerder bedacht. Door de maatregelen in strijd tegen het coronavirus kwam het in een stroomversnelling. Samen met ondernemers en zzp’ers uit de stad werd binnen twee weken een centraal systeem voor alle deelnemende winkels, horeca en andere lokale bedrijven ontwikkeld. Gesteund met budget vanuit gemeente Hoorn, de Hoornse Ondernemers Federatie, Voor een mooie stad, Stichting Lokaal Ondernemers Fonds en HOC. ‘In het weekend van 15 maart toen de horeca dicht moest, ontstonden allerlei initiatieven van horecaondernemers voor het bezorgen en afhalen van hun gerechten. José Linders is de initiatiefnemer van “Hoorn bezorgt”. Dit geweldige initiatief was direct een doorslaand succes! Binnen een week waren er zoveel aanmeldingen van ondernemers (ook niet horeca) dat zij het gevoel kreeg dat er een vervolgstap moest komen. Zo ontstond het idee voor Warenhuis Hoorn, dat op 11 april de digitale deuren opende. Voorzitter van OSH Rien van Drongelen en ik hebben een bijdrage geleverd om de verdere ontwikkeling van het warenhuis de juiste richting te geven’, vertelt duo-voorzitter van HOC Jan Rosier. Online tegenwicht Door de samenwerking met de partners gemeente Hoorn, Voor een mooie stad, HOC, OSH, LOF en HOF, kan het platform gratis worden aangeboden aan de ondernemers. Jan Rosier: ‘We vinden het belangrijk dat de horeca en de detailhandel in de huidige tijd een kans van slagen hebben; niet alleen in coronatijd. Dat is de hoofddoelstelling. Door het opzetten van Warenhuis Hoorn is een platform gerealiseerd waar mensen lokaal, online hun aankopen kunnen doen. Dit biedt een stuk tegenwicht tegen de concurrentie van internetgiganten als Amazon en Bol.com, waar de lokale winkeliers veel last van hebben. Het Hoornse online concept is voor de ondernemers van toegevoegde waarde om ook digitaal zichtbaar te zijn. Warenhuis Hoorn dient als het ware als online etalage. Uit cijfers blijkt dat de inwoners van Hoorn op jaarbasis zo’n vijftien miljoen aan internetaankopen besteden. Het is een goed streven om een percentage daarvan in de stad en de nabije omgeving te houden.’ Ook de data die met de online aankopen bij Warenhuis Hoorn worden gegenereerd, zijn zeer waardevol. ‘Die geven inzicht in diverse factoren, waaronder koopgedrag. Hiermee kan men bijvoorbeeld lokaal inspelen op speciale acties voor Kermis Hoorn, Lappendag, Kerstmis en Sinterklaas.’ Bezorgservice De bezorgmethode van Warenhuis Hoorn is tevens van grote meerwaarde. Wie op werkdagen vóór 15.00 uur bestelt, heeft zijn order vóór 20.00 uur in huis; binnen het postcodegebied dat met 16 begint. Een groot aantal enthousiaste vrijwilligers maakt zich sterk voor de bezorging. WerkSaam Westfriesland reikte op dit gebied de helpende hand. ‘Wij hebben een professionele postafdeling die binnen West-Friesland post bezorgt. Daarnaast verzorgen wij in samenwerking met andere sociale werkvoorziening-bedrijven landelijke business post. Toen we hoorden van de prachtige plannen voor Warenhuis Hoorn, wilden we graag meehelpen’, vertelt Marcel Koomen, bedrijfsleider van WerkSaam Westfriesland. ‘Bij ons leeft al tijden de gedachte om naast post ook pakketten te gaan bezorgen. We hebben voor Warenhuis Hoorn een deel van onze infrastructuur en opslagruimte beschikbaar gesteld, zodat de vrijwilligers van daaruit de pakketten konden bezorgen. Nu gebeurt dat rechtstreeks vanaf de locaties van de deelnemende bedrijven. Maar als Warenhuis Hoorn blijft doorgroeien, staan wij er absoluut voor open om in de toekomst samen structurele plannen voor de logistiek uit te rollen.’ Kennis en innovatie Gemeente Hoorn noemt Warenhuis Hoorn een schot in de roos. ‘Bij de uitbraak van COVID-19 wisten we dat de gevolgen zeer ingrijpend zouden zijn. De ondernemers in de binnenstad hadden het al moeilijk en daar kwam corona nog eens overheen. Er moest dus iets gebeuren en Warenhuis Hoorn kwam precies op het juiste moment. Het concept past ook perfect in de algemene trend dat steeds meer consumenten online kopen. Maar in het bijzonder op het moment dat mensen thuis moesten blijven en restaurants en bepaalde winkels gedwongen werden om hun deuren te sluiten, kwam het “instrument” voor veel ondernemers als een godsgeschenk. Zo konden zij toch business blijven draaien en hun handel meer naar online activiteiten aanpassen’, zegt Arthur Helling, wethouder van gemeente Hoorn. Hij onderstreept de kracht van Warenhuis Hoorn voor de lange termijn. ‘Het is een initiatief van ondernemers, voor ondernemers waarmee zij de complete stad aan de consument aanbieden. Daarnaast is het warenhuis een goed hulpmiddel om meer samen te werken én van elkaar te leren. Want er is veel kennis en innovatie door het concept gelardeerd die belangrijk zijn om bepaalde ondernemers de toekomst in te begeleiden. Er komt veel creativiteit los om de producten aan de man te brengen. Dat men van elkaar leert en elkaar samen sterker maakt, vind ik als portefeuillehouder Economische Zaken van onschatbare waarde. In het bijzonder in deze ingewikkelde tijden.’ Stevige bijdrage De gemeente heeft onder andere bijgedragen aan de opstart met de aankoop van giftcards voor haar medewerkers. Hoe zien zij de financiering voor 2021? ‘Wij zijn zeker bereid om het initiatief ook met een directe financiële bijdrage te steunen. We hebben echter wel de voorwaarde gesteld dat Warenhuis Hoorn een rechtsvorm zou aannemen. Het moet immers duidelijk zijn aan wie de gemeente geld verstrekt en daar moet verantwoording over worden gegeven. Dat was bij de opstart nog niet aan de orde. Het had in eerste instantie prioriteit om de boel zo snel mogelijk in de lucht te krijgen. De afgelopen maanden is gewerkt aan het opzetten van de governance structuur en is een coöperatie opgericht. Dat was voor ons de voorwaarde om een subsidiebedrag beschikbaar te stellen. Er ligt nu een verzoek om een stevige bijdrage te leveren voor de komende periode. Dat gaan we in principe positief honoreren.’ warenhuishoorn.nl