100 jaar ervaring in mobiliteit Wat ooit begon met een smederij is nu een prachtig autobedrijf dat als pionier al sinds de beginjaren op Hoorn80 zit. En hoewel het bedrijf nu officieel onder de vlag van Ton van Kuyk vaart, is het hart van het bedrijf nog altijd De Rie. De passie voor mobiliteit, mensen en service, dát is waarom klanten hun Volvo kopen bij deze Hofleverancier. Rob de Rie is als vestigingsmanager nog altijd trots op zijn bedrijf, zijn mensen én zijn roots. ‘Mijn overgrootvader begon een smederij, die zijn zoon, mijn opa, van hem overnam. Hij ging fietsen en brommertjes verkopen en introduceerde autoverhuur. In 1959 werd De Rie officieel Daf personenauto dealer. Hij had een pakhuis en stalling voor notabelen op het Jeudje en later een pand met een doorrit achter de Gouw met een showroompje, waar hij zijn stallingsgarage vestigde. In 1964 werd het bedrijf Volvo dealer, waarna Volvo tien jaar later Daf overnam en Volvo de hoofdmoot werd. Het pand in de Hoornse binnenstad werd te klein en in 1978 verhuisde De Rie naar het nieuwe bedrijventerrein Hoorn80. Het pand was gebouwd voor Volvo én Mitsubishi, maar uiteindelijk konden we geen twee merken meer onder één dak verkopen en werden we in 1986 exclusief Volvo Dealer. Mitsubishi verkochten we aan Ursem, nu Ursem Barten.’ Verandering van buitenaf ‘In 1989 namen mijn neef Nico en ik het bedrijf over van onze vaders en sinds een grote verbouwing in 2000 zitten we in het enige ronde gebouw op Hoorn80. Ons bedrijf bleef groeien en in 2001 kochten we een vestiging in Purmerend, zodat we ons konden richten op schaalgrootte. Het op afstand besturen van een vestiging paste niet bij onze persoonlijke werkwijze, waarna we deze locatie in 2008 verkochten aan Ton van Kuyk. In 2012 gingen we eens goed nadenken over ons familiebedrijf. Zelfstandige autobedrijven hadden en hebben het niet makkelijk en er was niet meteen opvolging in de eigen lijn. Daarom hebben we ook onze Hoornse vestiging verkocht aan Ton van Kuyk. Mijn neef ging met pensioen en ik bleef aan als vestigingsmanager. Zo kan ik het karakter van ons familiebedrijf waarborgen.’ Blij op Hoorn80 ‘Toen ons bedrijf ging groeien hebben we weleens gedacht om te verhuizen, bijvoorbeeld naar Westfrisia in Zwaag. We hadden hier echter een groot stuk grond en dat was daar niet gegarandeerd. Daarom kozen we voor een verbouwing en bleven we zitten. Gezien de huidige situatie waarin internet een grotere rol speelt dan een zichtlocatie, is dat prima. En dit is een prachtige plek om te zitten. Van de 7 bedrijven die hofleverancier zijn in Hoorn, zitten er maar liefst 4 op Hoorn80! Binnen de eigen bedrijvenvereniging is er goed onderling contact en via de nieuwe Parkmanagement app kunnen we ook onderhoudstechnische zaken eenvoudig gezamenlijk regelen. Zo hoeven we hier echt niet weg.’ Trouw aan Volvo Na zoveel jaar exclusief Volvo’s verkopen, gaat je hart dan nog steeds sneller kloppen van hetzelfde merk? ‘Je wordt niet zomaar dealer van een merk. Je moet aan veel voorwaarden voldoen en als je je goed voelt in je merk dan blijf je waar je bent. We staan voor 100% achter het product dat we verkopen. Volvo’s zijn over het algemeen veilige gezinsauto’s waarmee je waar voor je geld krijgt. We hebben dan ook een grote vaste klantenkring. Mensen blijven decennialang terugkomen. Laatst verkocht ik een auto aan een klant waarvan de vader zijn auto nog kocht van mijn vader. Dat is mooi om te zien. Je bouwt een soort band op via je merk én het bedrijf.’ Naar De Rie ‘Toen ik net kon lopen wist ik al dat auto’s verkopen mijn ding was. Ik vond auto’s altijd al geweldig interessant. Niet het sleutelen, maar het ondernemen rondom auto’s. Het vak blijft fascinerend. Het verandert bijna per week. En ik vind het leuk om mensen blij te maken met een nieuwe auto. We proberen iedereen met een blij gevoel de weg weer op te laten gaan. Gezien de klanttevredenheid lukt dat vrij aardig. Ik was 24 toen ik DGA werd in het bedrijf en ik heb sindsdien een groot netwerk opgebouwd. Bij Ton van Kuyk krijgen we de kans om de eigen identiteit te behouden. Mensen gaan dan ook nog steeds naar De Rie.’ Hofleverancier ‘Bij een 100-jarig bestaan kun je een Koninklijke titel krijgen. Bij grote bedrijven word je ‘koninklijk’ en kleinere bedrijven kunnen het predikaat hofleverancier krijgen. Die aanvraag wordt alleen gehonoreerd als je al die 100 jaar een onberispelijk blazoen hebt gehad. De arbeidsinspectie, commerciële zaken, íedereen kijkt mee in je bedrijf en geeft al dan niet een positieve beoordeling richting de koning. Dat we nu het predikaat hofleverancier hebben gekregen, is een erkenning voor een professioneel en degelijk bedrijf. Een mooie eer waar we trots op zijn. Maar de tarieven blijven gewoon hetzelfde. Onze klanten vertrouwen op wat ze van ons gewend zijn.’ Familie en fans ‘In al die jaren is het karakter van ons bedrijf hetzelfde gebleven, maar de automotive sector is enorm veranderd. De komst van het internet is de grootste verandering geweest. Het zorgt voor een minder persoonlijk contact met de klant. Je spreek ook meer van een klant dan van een relatie, terwijl we gelukkig ook nog steeds veel relaties hebben. Ik heb weleens gehoord dat je als bedrijf fans moet hebben. Relaties die vierkant achter je blijven staan. Wij hebben die fans en daar ben ik heel trots op. Ook ons personeel blijft ons trouw. Eén van onze monteurs is hier op zijn 15e begonnen en is nu al 46 jaar in dienst. Zelf werk ik al 41 jaar in het bedrijf. We zitten goed in de personele bezetting. Dat is heel prettig. We hebben altijd wel een leerling lopen en talent weet ons goed te vinden. Als je bekend staat als bedrijf dat het goed op orde heeft, willen mensen graag bij je werken. En de sfeer in het team is heel goed. We doen het echt samen. Als een familie.’