Op social media scrol je er dagelijks voorbij, wanneer je de krant openslaat zie je het direct staan en ook onderweg in de auto ontkom je er niet aan; overal kom je vacatures tegen. De schreeuw om personeel lijkt groter dan ooit. En de werkloosheid, die is ongekend laag. Hoe vind je de juiste medewerker om de vacature binnen jouw bedrijf op te vullen? Veel bedrijven lopen tegen dit probleem aan. De vraag naar personeel is groot en in diverse sectoren zijn er tekorten aan medewerkers. Reclame- en internetbureau ipsis uit Hoorn gaat deze strijd aan en helpt bedrijven al jaren bij het vinden van goed personeel. Meer dan alleen een social mediacampagne “Het werven van personeel vergt tegenwoordig een andere aanpak. Alleen een advertentie plaatsen in de krant is allang niet meervoldoende”, legt Chris Reuvecamp uit. Hij is samen met Melissa Roossien recruitmentmarketeer bij ipsis. Zij helpen bedrijven o.a. bij het vinden van goed personeel. Recruitment marketing is gericht op het vinden, boeien en binden van kandidaten. Dat gaat verder dan alleen het vinden van de perfecte kandidaat. “Marketing speelt een steeds grotere rol. Kandidaten duiken in jouw organisatie en gaan op zoek naar alle informatie die er te vinden is”, vertelt Vincent Castenmiller, eigenaar van ipsis. Uit onderzoek blijkt dat het imago van een organisatie voor 56% van de mensen de belangrijkste factor is bij het zoeken van een nieuwe baan. “Je moet als bedrijf dus een goede eerste indruk maken én op de juiste kanalen aanwezig zijn. Employer branding, jobmarketing en contentcreatie zijn onmisbare onderdelen van een goede recruitment marketingstrategie”, vertelt Melissa. Aan de slag voordat de nood hoog is “Veel bedrijven starten met recruitmentmarketing op het moment dat het nodig is, maar dan ben je eigenlijk al te laat”, legt Chris uit. “Met employer branding proberen we de werkgever zichtbaar en aantrekkelijk te maken op de arbeidsmarkt. We laten zien waarin de organisatie zich onderscheidt, wat de visie en ambitie is, wie de toekomstige collega’s zijn en waarom het zo leuk is om bij de organisatie te werken”, vult Melissa hem aan. Dit is altijd belangrijk. Want ook als je niet actief werft geniet je door een goede employer brand de voorkeurspositie voor het geval je wél toe bent aan nieuwe werknemers. Daarnaast draagt het niet alleen bij aan het aantrekken van potentiële werknemers, maar ook aan het behoud van huidige werknemers. Een aantrekkelijk werkgeversmerk zorgt namelijk voor ambassadeurschap onder je werknemers, die op hun beurt graag nieuwe werknemers willen werven. Aanvullend op employer branding is jobmarketing. Hierbij ligt de nadruk op het aantrekkelijk positioneren van een vacature. “Hierbij draait het dus wel om het adverteren. Door gericht campagne te voeren, bereikt de vacature de juiste doelgroep”, vertelt Chris. “Het doel is om die doelgroep te inspireren, enthousiasmeren en overtuigen om op de vacature te reageren.” Dit alles kun je niet laten slagen zonder goede content. Unieke video’s, fotocontent, social mediacontent, flyers, banners, A0-borden, interviews met medewerkers, rondleidingen; de mogelijkheden zijn eindeloos! “Al deze content moet wel op de juiste manier gedeeld en verspreid worden”, voegt Vincent toe. “Een werken-bij-website biedt hier de oplossing voor.” Dit is een website volledig gericht op recruitment marketing, waar voldoende plek is om alle vacatures, verhalen en beelden te delen. “Je benadert een potentiële medewerker anders dan een potentiële klant. Je gebruikt andere beelden en een andere tone-of-voice. De bedrijfswebsite biedt daar vaak niet voldoende mogelijkheden voor, waardoor een aparte werkenbij-website echt een must is.” Regionaal aan de slag “Ook bedrijven uit de regio zijn hard op zoek naar personeel”, vertelt Vincent. “Er zijn diverse bedrijven die we ondersteunen met onze aanpak.” Eén van die bedrijven is Schouten Techniek. “Al jaren ondersteunen wij hen met recruitmentmarketing en brengen we hun vacatures onder de aandacht bij de juiste doelgroep.” Deze strategie is de afgelopen tijd flink uitgebreid, mede dankzij een werken-bij-website. “Het uitgangspunt van de website is dat het simpel en helder moest zijn. Het moet gelijk duidelijk zijn wat het doel is. Daarnaast hebben we uiteraard de sfeer van Schouten Techniek goed weten te vangen in uitstraling van de website”, licht Vincent toe. Meer dan alleen recruitment marketing Naast recruitment marketing is ipsis al meer dan 17 jaar specialist op het gebied van websites en marketing. Van grote webshops tot websites met unieke designs; op dit gebied bieden we ontzettend veel mogelijkheden. Daarnaast hebben we de marketingmix; een unieke mix van diverse middelen die we per klant samenstellen. De mix is afhankelijk van de branche, doelstellingen en doelgroep. We ontwikkelen op basis van een goede strategiesessie de juiste strategie en het creatieve concept en ondersteunen vervolgens op dagelijkse basis bij de uitvoering hiervan. “ipsis heeft alles onder één dak, daardoor kunnen we snel schakelen en is er een goede samenhang tussen diverse middelen. Dankzij de nuchtere no-nonsense aanpak weet iedere klant waar hij aan toe is”, sluit Vincent af.