Om te kunnen groeien, ben je als ondernemer op zoek naar de beste medewerkers. Maar gekwalificeerd personeel is in veel branches schaars. Vooral nu de economie een periode van bloei beleeft, kan het een uitdaging zijn om vacatures te vervullen. De Selectie geeft support op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment die uitblinkt in originaliteit. Dit team helpt hun klanten met job marketing, employer branding en het organiseren van doelgroepgerichte kandidaat events, te bouwen aan een eigen talentpool. Het ultieme doel? Een eigen bron van talent. De winst voor ondernemers? Je hoeft niet meer te zoeken naar mensen, zij vinden jou!

‘Een onderscheidend, duidelijk en realistisch imago zorgt ervoor dat werkgevers precies die medewerkers aantrekken die zij nodig hebben. In de markt is dan ook een duidelijke tendens gaande die laat zien dat arbeidsmarktcommunicatie steeds belangrijker en bekender wordt. Dit is voor werkgevers van doorslaggevend belang voor een goed imago. In de huidige krappe arbeidsmarkt maak je met krachtige en onderscheidende arbeidsmarktcommunicatie het verschil. Bedrijven in de regio zetten dit dan ook steeds vaker in bij het vinden van personeel’, vertellen de drijvende krachten achter De Selectie, Patricia van der Meij de Bie en Michiel Martens.

Continu top of mind

De Selectie staat voor advies en support op het gebied van Arbeidsmarktcommunicatie, Recruitment en HR. Oftewel: Job Marketing en Employer Branding. Er wordt hiermee een basis gecreëerd voor bedrijven waarmee hun zichtbaarheid bij de juiste doelgroep structureel wordt vergroot. Zo kunnen potentiële medewerkers hun weg beter vinden richting een bepaalde werkgever. Patricia en Michiel hebben hun sporen binnen de wereld van werving en selectie ruimschoots verdiend. Hun kennis en ervaring benutten zij dan ook volop binnen het dienstenpakket van De Selectie. ‘Wij zijn echter geen werving en selectie bureau. Wij werken achter de schermen bij onze klanten en helpen hen zichtbaar te zijn bij hun doelgroep. Zo schrijven wij onder meer wervende teksten, maken wij video’s en plaatsen wij campagnes op de juiste online kanalen. We begeleiden het gehele recruitmentproces wanneer dit nodig is. Het meest onderscheidende wat wij doen is het organiseren van wervingsevents. Deze worden ontzettend goed ontvangen door zowel de klant als de kandidaten. Op de korte termijn helpen wij dus met zichtbaarheid en het invullen van vacatures. Op de langere termijn creëren wij zichtbaarheid en naamsbekendheid bij de juiste doelgroep. Dit biedt een duurzame oplossing waardoor mensen de weg naar jouw organisatie steeds gemakkelijker weten te vinden en je continu top of mind bent.’

Zien, voelen en ervaren

Deze visie klinkt tevens door in de employer branding waarmee De Selectie een sterk werkgeversmerk voor bedrijven neerzet. Patricia: ‘In een tijd waarin de werkzoekenden weer kunnen kiezen, is het van belang om te laten zien waarom ze voor jouw bedrijf moeten gaan. Wanneer wij aan de slag gaan, kijken we zo goed mogelijk hoe het bedrijf in kwestie in elkaar steekt. Wat zijn daar de waarden en wat willen zij laten zien aan hun doelgroep? Dat proberen wij haarscherp in beeld te brengen. Want dan klopt het ook als je daar gaat werken. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven die zich op een bepaalde manier naar buiten presenteren waardoor je denkt: tof, daar wil ik werken! Maar wanneer je er eenmaal aan de gang bent, klopt dat beeld soms niet.’ Om dat te voorkomen gaat De Selectie in gesprek met verschillende personen binnen de organisatie. ‘Zo krijgen we een goed beeld van het bedrijf in kwestie. Wat voor soort bedrijf is het? Wat voor mensen werken hier? Wat vinden zij belangrijk en hoe ziet hun dag eruit? Dat vertalen wij vervolgens in een tekst, het liefst ondersteund door video, die heel duidelijk laten zien wat een functie inhoudt en hoe een werkomgeving eruit ziet. Degene die ernaar kijkt, kan deze aspecten dan zien, ervaren en misschien zelfs ook voelen. Er zijn mensen die daarom reageren, maar ook personen die daarom juist niet reageren. Een persoon komt er in een vroeg stadium achter of hij of zij ergens past, waardoor de kwalitatieve respons hoog is. Een nieuwe collega moet niet alleen aansluiten op de skills en kennis die gevraagd worden, maar ook passen bij jouw organisatie.’

Nooit meer een vacature

De Selectie wijkt met haar aanpak dus af van het traditionele. Patricia: ‘Toen we van start gingen en bedachten hoe wij onze diensten wilden vormgeven, stond één ding vast. Wij gaan niet de old school recruitment naleven. Wij willen echt op een andere manier werken die beter bij ons past. Met als hoofdgedachte: nooit meer een vacature. Wij geloven namelijk dat als je als ondernemer goed laat zien wie je bent, mensen al bij jouw bedrijf willen werken voordat er een vacature is. Ook vinden wij het screenen op CV te beperkt. Wij stimuleren daarom het video-solliciteren en zo ontstond ook het idee voor het organiseren van kandidaat events. Doelgroepgerichte wervingsmomenten waarop zowel sollicitanten als klant de eerste kans krijgen om een goede indruk te maken.’ Michiel: ‘Wij helpen bedrijven bij het bedenken en organiseren van passende en effectieve events waarmee zij in contact komen met hun doelgroep. Deze zorgen voor een goed begin om tot duurzame matches te komen. Men kan elkaar alvast ontmoeten, de sfeer proeven en het verhaal horen. Wanneer kandidaten daarna nog steeds enthousiast zijn, kunnen zij worden uitgenodigd om te solliciteren of kiest men ervoor om contact met elkaar te houden voor toekomstige vacatures. Op deze manier ontstaat een eigen talentenpool. Deze onderhouden wij natuurlijk graag.’

Bron van talent

De verfrissende aanpak van De Selectie wordt omarmd door steeds meer West-Friese ondernemers. Steeds meer bedrijven uit de regio zien af van tijdrovende en kostbare sollicitatieprocedures en verkiezen het effectieve, betaalbare maatwerk om de juiste professionals aan zich te binden en bouwen op deze manier aan een eigen talentpool. Iedere vorm van arbeidscommunicatie is er namelijk op gericht om uiteindelijk een eigen bron van talent met potentiele nieuwe collega’s te bouwen die goed bij een bedrijf passen. ‘Of je er nou één zoekt of honderd: wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf zichtbaar is en gevonden wordt’.

‘De Selectie begrijpt dat medewerkers het goud zijn van je organisatie’

Monique Ravenstijn, eigenaar Jumbo: ‘In december openen wij een nieuwe supermarkt in Heerhugowaard. Daarom hopen we binnenkort honderd hulpkrachten te treffen. Letterlijk en figuurlijk! De Selectie heeft daar met haar laagdrempelige, sexy en eigentijdse aanpak een uniek plan voor ons uitgerold. De kandidaten worden binnenkort namelijk uitgenodigd op een dynamische wervingsavond. In het nieuwe pand gaan mijn afdelingschefs pitchen, vinden er speeddates plaats én gaan we flink wat potjes trefbal spelen! Een ludieke en trefzekere methode die ons een puur beeld zal geven en ons zo zal helpen om de juiste medewerkers te selecteren. Bovendien zijn deze campagne en dit event meteen een goed stuk merkbranding voor onze winkel waarbij klantgerichtheid hoog in het vaandel staat.’

‘De Selectie is slagvaardig in het helpen vinden van het juiste personeel’

Peter Happé, eigenaar Expice: ‘Onlangs was ons bedrijf dat hoogwaardige innovatieve elektronica ontwikkelt en produceert op zoek naar een verkoper. Door de pragmatische aanpak van De Selectie hebben wij binnen twee weken een geschikte persoon aangenomen. Dat is bijzonder in een tijd waarin het vaak heel lastig is om technisch onderlegde werknemers te vinden. Ook operators, magazijnmedewerkers en hulpkrachten hebben via job branding de weg naar Expice gevonden. Het was voor ons helemaal nieuw om via een video op social media te werven, maar inmiddels kunnen wij deze effectieve en relatief voordelige methode absoluut aanraden!’

‘De Selectie weet als geen ander heldere doelstellingen te concretiseren’

Martien Hofland, notaris bij Abma Schreurs: ‘De Selectie heeft voor ons de volledige recruitment voor het vinden van de juiste medewerker uit handen genomen. Zij hebben de functie in kaart gebracht, een pakkende vacaturetekst geschreven en zijn met een cameraman langsgekomen om een video te maken die het hele verhaal perfect ondersteunde én toonde hoe onze werkomgeving eruit ziet. Ook hebben zij alle reacties voor ons afgehandeld. Met behulp van alle enthousiasmerende uitingen bij elkaar, hebben wij de juiste persoon op de juiste plek weten te krijgen. Bovendien kunnen wij nu putten uit een riante pool van getalenteerde, potentiële nieuwe medewerkers.’

www.deselectie.nl

Bron: Westfriese Zaken