REGIO – Een derde van de ondernemers in het kleinbedrijf is internationaal actief, maar als ze de grens overgaan blijven ze dicht bij huis. De belangrijkste handelspartners zijn namelijk Duitsland en België. Toch is het voor kleine ondernemers interessant om eens verder te kijken. Landen als Polen, Tsjechië en Turkije groeien naar verwachting sneller dan West-Europa. Dit biedt onder andere kansen voor ondernemers die actief zijn in de land- en tuinbouw, voeding en chemie. Dit meldt het economische bureau van ING op basis van een enquête onder zo’n 800 kleine ondernemers (tot 50 werknemers, exclusief zzp’ers en eenmanszaken). Twee derde van de kleine ondernemers richt zich enkel op de Nederlandse markt. Dit omdat vaak het product of de dienst niet geschikt is om zaken over de grens te doen. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld een tandartspraktijk of een administratiekantoor. Een derde van de ondervraagde ondernemers heeft geen internationale ambities. Toch is het ook voor het kleinbedrijf de moeite om over de grens te kijken. Zo is een aantal opkomende markten in Centraal- en Oost-Europa relatief dichtbij en laten ze een interessante groei zien. Dit betreft dan landen als Polen, Tsjechië en Turkije. De verwachte economische groei in deze markten ligt fors hoger dan de verwachte groei in de meeste West-Europese landen. Een verwachte hogere groei vertaalt zich eveneens in een hogere verwachte importgroei. Hoewel een meerderheid van de landen in Centraal- en Oost-Europa in de afgelopen jaren belangrijke vooruitgang heeft geboekt op het gebied van markttoegankelijkheid en regelgeving is het zaken doen over het algemeen nog wel lastiger in vergelijking met West-Europa. ‘Voor het veroveren van de buitenlandse markt zijn diepe zakken, doorzettingsvermogen en een lange adem onontbeerlijk. En succes begint met een gedegen voorbereiding. Maar voor degenen die de stap naar het buitenland wagen, gaat er een wereld aan groeimogelijkheden open’, aldus Ben van de Vrie, ING directeur Marketing Zakelijk.