Het zal weinig inwoners van Hoorn en omgeving zijn ontgaan dat het stadhuis aan de Nieuwe Steen op een duurzame manier is vernieuwd. We hopen dat de ontvangst van bezoekers prettiger is dan in de oude situatie. Een lichtstraat boven in het gebouw maakt de hal veel lichter en er valt ook het nodige te bekijken. We hopen de wachttijd natuurlijk zo kort mogelijk te houden, maar als je onverhoopt toch even moet wachten is dat geen straf. In de vloer en in vitrines zijn bijvoorbeeld archeologische vondsten te bewonderen.

De medewerkers van burgerzaken zijn letterlijk en figuurlijk het gezicht van de gemeente. Zij zorgen voor de ontvangst van de bezoekers en helpen je bij zaken als het aanvragen van een paspoort of rijbewijs, als je aangifte doet van de geboorte van je kind en als je wilt trouwen. We hebben een aantal medewerkers gevraagd hoe de nieuwe ontvangsthal en balies bevallen.

Mireille werkt op 1 augustus alweer 30 jaar aan de balie en de receptie van de gemeente. Een vertrouwd gezicht voor menig inwoner dus. Hoe ervaart zij de nieuwe ontvangstruimte, receptie en balies?
Het gebouw is mooi ingericht, het klimaat is fijn en de akoestiek is ook goed. Voor de inrichting van de balies is nog wel wat aandacht nodig en daar wordt aan gewerkt.

Heb je nog reacties gehad van bezoekende inwoners?
Heel veel burgers zijn onder de indruk en vinden het heel mooi hoe het geworden is. Het is een grappig gezicht hoe er over de vitrines met archeologische vondsten in de vloer wordt gestapt door collega’s en burgers.

Als je ons verbouwde stadhuis een cijfer moet geven tussen 1 en 10 wat voor cijfer geef je dan?
Ik moet nog een aantal ruimtes ontdekken maar ik kom nu op een 8.

Arianne werkt sinds 2002 bij de gemeente Hoorn, ook al 24 jaar een vertrouwd gezicht. Hoe ervaart zij de nieuwe ontvangstruimte, receptie en de balies?
Alles ziet er ruimtelijk en fris uit en het klimaat in het pand is positief verbeterd.

Heb je nog reacties gehad van bezoekende inwoners?
Nee. Bij mij aan de balie Burgerlijke Stand en inschrijvingen komen bijna alleen maar ‘nieuwe’ inwoners, dus zij kennen de oude situatie niet.

Als je ons verbouwde stadhuis een cijfer moet geven tussen 1 en 10 wat voor cijfer geef je dan?
Een 7.

Ellen werkt ongeveer 5 jaar voor de gemeente en heeft de oude situatie ook nog meegemaakt. Hoe ervaar zij de nieuwe ontvangstruimte, receptie en de balies?
Zeer positief! Fijne klimaatregeling en lekker licht. De gevonden vondsten vind ik ook zeer mooi!

Heb je nog reacties gehad van bezoekende inwoners?
De inwoners vinden de gevonden vondsten ook zeer mooi!

Als je ons verbouwde stadhuis een cijfer moet geven tussen 1 en 10 wat voor cijfer geef je dan?
Een 8.

Rianne werkt sinds mei 2022 bij het KCC van de gemeente Hoorn als medewerkster receptie. Ze begon vlak voor de verbouwing van het gemeentehuis waar ze is ingewerkt bij de receptie, nog net in de oude situatie. Hoe ervaart zij de nieuwe ontvangstruimte, receptie en de balies?
Wat een verbetering! Ik vind het een fijne werkplek. Het is licht, ruim en het klimaat is fijn.

Heb je nog reacties gehad van bezoekende inwoners?
Bij de receptie krijg je heel veel reacties. Inwoners vinden het prachtig. De meeste reacties krijgen we over de vondsten die in de vloer zijn verwerkt. Inwoners durven er niet over heen te lopen en/of denken dat ze er door heen zakken. Dit levert soms wel grappige situaties op. Ook krijg ik veel te horen dat het mooi open is en vooral erg licht.

Als je ons verbouwde stadhuis een cijfer moet geven tussen 1 en 10 wat voor cijfer geef je dan?
Het nieuwe stadhuis geef ik een dikke 8!

Een bezoek aan het stadhuis is vaak ‘een moetje’ oftewel je komt met een doel, maar het is ook nog eens best de moeite waard na de verbouwing.