De toekomst, wanneer begint die? Alles wat hierna komt, is de toekomst. En in die toekomst willen we graag doorgaan. Met leven, met ondernemen, met het behalen van onze doelen. Dus willen we graag toekomstbestendig zijn. Maar wat is dat? En zijn we wel klaar voor die toekomst?

Pieter Klijn van Vic Obdam (foto) ziet het tweeledig: ‘Toekomstbestendigheid is meedenken met je klanten, maar ook meebewegen met alle veranderingen in de wereld. Die veranderingen zijn deels ingegeven door de mensheid en het klimaat, maar hebben ook te maken met de politiek, als we kijken naar regels en wetten. Als ondernemer moet je steeds acteren en die veranderingen vertalen naar je eigen organisatie. We zouden off-grid willen met ons pand, zodat we niet afhankelijk zijn van fluctuerende prijzen of beschikbaarheidsproblemen. Dat is echter niet zo makkelijk. Warmtepompen gebruiken stroom en op zonnige dagen gaat dat goed met zonnepanelen, maar op bewolkte dagen krijg je behoefte aan wind. Dan loop je tegen politiek aan, want die windmolen komt er niet zomaar. We kijken nu collectief wat we op het bedrijventerrein samen kunnen doen door een energiecoöperatie op te richten.’

Gewoon aan de gang gaan

‘Het is belangrijk dat je flexibel bent en je niet laat verrassen. De gemiddelde leeftijd in het bedrijf zegt veel over flexibiliteit. Daarom is het belangrijk om een jonge organisatie te hebben. Wij staan ervoor open om jonge mensen een kans te geven het vak te kunnen leren, op alle afdelingen, ook in de uitvoering en op kantoor. Het zit in ons DNA om jongeren op te leiden. Die hebben de toekomst. Dit jaar behoren we tot de 10 beste leerbedrijven van Nederland. Ervaren krachten zijn echter ook belangrijk. Net als een goede balans tussen vaste contracten en flexibele krachten. En verder moet je open staan voor nieuwe dingen als AI, maar ook circulariteit. Open staan, veranderingen serieus nemen en gewoon aan de gang gaan. Niet hangen op fouten. Doorpakken. We doen allemaal van alles fout, maar nog veel meer dingen goed. Daar kun je oud mee worden.’

Afval voor de toekomst

Voor GP Groot inzameling en recycling betekent toekomstbestendig zijn een andere rol innemen. Het beroep van afvalinzamelaar bestaat eigenlijk niet meer. Commercieel Directeur Ewald Bakker: ‘Wat we vroeger als afval zagen, zien we tegenwoordig als grondstof. Onze chauffeurs zijn dus steeds meer grondstoffenchauffeurs. We halen niet alleen meer afval op, maar geven steeds vaker advies over afvalscheiding. Op locatie kunnen we meedenken met de klant. We analyseren de afvalstromen en kijken welke materialen behouden kunnen worden voor recycling. Dit noemen we de afvalsorteeranalyse. We geven bedrijven inzicht in hun afval, met rapportages, maar geven ook advies en voorlichting. Op scholen bijvoorbeeld, over effectiever afval scheiden. Zie het als het energiebedrijf dat zijn klanten helpt om energie te besparen met inzage in verbruik en besparingsmogelijkheden. De grootste uitdaging voor het recycleproces is om het juiste afval in de juiste container krijgen. Daarmee vergroot je de kans op het opnieuw inzetten van het materiaal. Het materiaal is dan namelijk nog niet- of minimaal vervuild.’

‘Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat we ook geen afval meer produceren. In 2030 moeten we vijftig procent minder afval produceren. Als afvalinzamelaar hebben wij dus een belangrijke rol, nu en in de toekomst. Vroeger ging alles wat we ophaalden richting de verbrandingsoven. Dat is nu ondenkbaar. Een groot deel van het afval in Nederland wordt al gerecycled en dat wordt alleen maar meer. Tegelijkertijd komt er ook steeds minder afval, omdat we bewuster omgaan met verpakkingen en materialen. Het zijn uitdagende tijden voor onze klanten en voor ons. Vooral met de nieuwe wetgeving rondom het afvalbeleid en de inspanningen en verplichte rapportages die zij doen om de verspilling tegen te  gaan. Daar helpen we onze klanten mee.’

Innovatie stimuleren

ROM InWest ondersteunt de ondernemingen van de toekomst. Stef Mellema, Business Developer: ‘We helpen innovatieve ondernemers, bijvoorbeeld in de Agrifood, bij het bouwen van hun onderneming en het naar de markt brengen ervan. We zitten middenin de transitie naar duurzame voedselsystemen. Daarbij zijn veel kruisbestuivingen met andere sectoren, zoals duurzaamheid en digitalisering. Uiteindelijk is alles met elkaar verbonden. In de Randstad heb je bijvoorbeeld veel startups die werken aan digitale oplossingen en op zoek zijn naar bedrijven om hun pilots in de praktijk te brengen. We proberen deze startups te verbinden met bedrijven in Westfriesland, omdat wij denken dat de geboden oplossing deze bedrijven verder kan helpen. ROM InWest werkt samen met de andere Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen en partners van buiten de regio. Zo kunnen we best practices uit andere gebieden hier naartoe halen en andersom. Zo wordt niet steeds het wiel opnieuw uitgevonden. Door ondernemers te koppelen aan de juiste expertise, als die al beschikbaar is, ben je veel efficiënter.’

Problemen oplossen

‘In Westfriesland heb je veel innovatieve bedrijven. Zij passen innovaties van anderen toe of ontwikkelen zelf iets. Dit doen zij om hun bedrijf toekomstbestendig te maken en niet om de oplossing op de markt te brengen. We zien daarom veel potentieel voor Westfriesland. Daarnaast zien we bij startende ondernemers juist vaak dat zij een product ontwikkelen en daar vervolgens een probleem bij bedenken, om het te kunnen verkopen. Wij adviseren om het andersom te doen. Eerst je oor te luister leggen bij de markt, daarbij goed doorvragen wat het probleem is  en daarmee aan de slag te gaan. Dan vind je de juiste marktentree veel sneller. ROM InWest biedt ondersteuning die echt gericht is op deze specifieke vraagstukken.

We willen bedrijven met elkaar verbinden en werken aan hun netwerk, consortiums vormen en adviseren. En we kunnen helpen met het aantrekken van financieringen en subsidies en door zelf te investeren. Daarom is het zo belangrijk dat ondernemers ons weten te vinden. Kom sparren met je ideeën. Als wij je niet kunnen helpen, kennen we altijd iemand die dat wel kan.’

Geschiedenis als basis voor de toekomst

In Oorlogsmuseum Medemblik is de geschiedenis de basis van de toekomst. Enerzijds om bezoekers iets te leren over de Tweede Wereldoorlog in onze regio; anderzijds om zo mee te bewegen met de doelgroep dat de organisatie toekomstbestendig is. Lars Rustenburg: ‘Zo begonnen mijn ouders met het idee: ‘Als we 50 zijn willen we iets voor de toekomst doen met z’n tweeën. Mijn vaders interesse voor de Tweede Wereldoorlog en mijn moeders passie voor kinderen kwamen samen in hun plan voor een dorpje in jaren ’40 stijl met verhalen en gebeurtenissen uit deze omgeving. Een interactief escaperoomconcept. Het toekomstbeeld was in 2017 om ieder jaar een tiental schoolklassen te ontvangen. De samenleving is ermee aan de haal gegaan en voor 2020 stonden er 107 gepland. Toen kwam Corona. In de tussentijd hebben we onze organisatie steeds verder geprofessionaliseerd om te kunnen blijven groeien. Sinds januari 2022 gaan we vol gas vooruit, met straks de uitbreiding op de locatie van de bowling. Zo stellen we onze toekomstvisie steeds bij. Het is prachtig om te werken waar de energie is.’

‘Juist door de historie, is ons museum heel actueel met alle gebeurtenissen in de wereld. Kinderen zitten vol vragen en hun ouders willen hen antwoorden geven en een stukje bewustwording. Iets dat je ook steeds meer ziet gebeuren bij bedrijfsuitjes en andere groepsarrangementen. Er is behoefte aan diepgang, maar ook duurzaamheid, inclusief, diversiteit en MVO. Iets bijdragen aan de maatschappij. Dat doen wij als organisatie en dat vinden onze bezoekers ook weer belangrijk. Zo willen we steeds blijven aansluiten en actueel blijven. Noem het cultureel ondernemerschap, maar dan wel vanuit ons vertrouwde familiegevoel. Daar willen we op blijven sturen. Daar ligt de basis voor de toekomst.’