De groei en ontwikkeling van hét performance online marketingbureau Sinds Semwerkt in april 2014 de eerste stappen in de wereld van online marketing zette, heeft de specialist een succesvolle groei doorgemaakt. Met een duidelijke missie wist Semwerkt in korte tijd het vertrouwen van grote en kleine partijen in het hele land te winnen om hen online te laten groeien. Deze missie én de drive van het gepassioneerde team hebben in tien jaar tijd tot tal van mooie ontwikkelingen geleid. Zo riep Google het bureau uit tot een van de highest potential Google Agencies van Nederland. In de prijzenkast prijken er twee NHN Business Awards en vijf FD Gazellen Awards. Op het Westfries Ondernemersgala werd Semwerkt bekroond met de prestigieuze WBG Groeiparelprijs 2023. Het magazine Emerce heeft de agency onlangs voor de vierde maal op rij uitgeroepen tot een van de beste online marketing bureaus van het land. Eind 2022 verhuisde Semwerkt van het kantoor in een oud kaaspakhuis aan de Bierkade naar de nieuwe vestiging aan de Willemsweg in Hoorn. Een markante locatie die het team alle ruimte geeft om de klanten te helpen met het verbeteren van hun online rendement en die volop doorgroeimogelijkheden biedt. We ontmoeten Sun Walen kamp en Robbert Rosdorff midden in deze dynamiek waar ze ons verwelkomen met een glimlach van trots. Trots op het bijzondere lustrum van Semwerkt en bovenal trots op hun toegewijde team. Terwijl ze er goed voor gaan zitten, reflecteren ze enthousiast op de periode waarin zij het online marketingbureau zijn gestart. ‘Tien jaar geleden stonden zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren in zoekmachines (SEA) in de kinderschoenen en werd daar naar onze mening vrij mysterieus over gedaan. Daarom hadden wij de missie om heel bewust een bedrijf te voeren waarin we de dingen anders wilden doen, omdat wij de overtuiging hadden dat het beter kon. Wij hebben altijd gezegd: we willen transparant zijn, vertellen wat we doen en vooral snel op klanten kunnen reageren. Daar ontbrak het destijds aan’, vertelt Sun bevlogen. ‘Wij wilden de klanten juist meenemen in het complete verhaal door samen te werken en duidelijke inzichten te geven met heldere rapportages. Ook wilden wij laten zien dat zoekmachine optimalisatie en adverteren in zoekmachines geen black box of magic box zijn, maar gewoon een verlengstuk van je marketingpropositie. Daarbij hadden we één ambitie, namelijk om het beste online marketingbureau van boven de rivieren te worden.’ Sterke organische groei Met de sterke organische groei die het online marketingbureau sinds de start heeft doorgemaakt, mag Semwerkt spreken van een geslaagde missie. ‘Wij hebben samenwerkingen met een gevarieerde klantenkring van grote webshops en zowel grotere als kleinere organisaties, waarvan de meeste klanten van het eerste uur nog steeds klant bij ons zijn. Dat vinden wij een groot compliment, want samenwerken is een van onze kernwaarden. Nog steeds vinden wij het heel belangrijk om samenwerkingen op te zetten met ambitieuze ondernemingen, waarbij we met elkaar een duidelijk doel voor ogen hebben. Ook de missie om de beste in ons vakgebied te zijn en ons te positioneren als paid en non-paid online marketingspecialist, is ongewijzigd gebleven. Direct nadat we van start gingen, kregen we van veel klanten ook vraag naar het bouwen van websites. Maar we zijn altijd bij ons standpunt gebleven en hebben voor dit soort klantvragen de samenwerking gezocht met andere partijen die in hun vakgebied willen excelleren. Hoewel dit commercieel gezien misschien niet altijd de slimste stap is, is het volgens ons wel het beste voor de klant. Tot op de dag van vandaag werken wij graag samen met zorgvuldig geselecteerde specialisten’, zegt Sun. Dit sluit naadloos aan op de klantgerichte mentaliteit waarmee Semwerkt online diensten levert die voldoen aan de verwachtingen en die zelfs overtreffen. ‘Ook is dit een prominente bouwsteen van het DNA dat we tien jaar geleden voor ogen hadden. We zijn trots dat dit DNA behouden is gebleven.’ Constante innovatie Innovatie is een andere essentiële factor voor de voortdurende groei van Semwerkt. Daarom is het team van specialisten altijd bezig om kennis te vergaren, te vergroten en te verdiepen en bezoeken zij kennisevents in het binnen- en het buitenland. Robbert: ‘Er is geen vakgebied dat zo snel verandert als online marketing, dus daar moeten we op vooruit blijven lopen. Stilstand staat bij ons gelijk aan keiharde achteruitgang. Innovatie is dus cruciaal en wij moeten continu anticiperen op de veranderende omstandigheden in de markt. De opkomst van kunstma tige intelligentie (AI) is een van de meest opvallende trends die het speelveld naar ons idee drastisch zullen beïnvloeden. Het is eenzelfde soort revolutie als de komst van de stoommachine. Al jaren onderzoe ken wij de mogelijkheden van AI-tools en toen ChatGPT in november 2022 vrij onverwachts op de markt kwam, is het testen daarvan in een stroomversnelling geraakt. Met als uitkomst dat allerlei uitdagingen voor online marketeers efficiënt oplosbaar worden. De grootste componen ten die nu tijdefficiënter worden, zijn geautomatiseerde data-analyse en kwalitatieve contentcreatie. Ook wij benutten de mogelijkheden van AI al geruime tijd en merken dat het ons werk op bepaalde fronten stukken eenvoudiger maakt. De inzet van kunstmatige intelligentie gaat er niet voor zorgen dat we minder mensen nodig hebben, maar betekent wel dat we efficiënter voor onze klanten kunnen werken in de uren die beschikbaar zijn. AI is absoluut de toekomst.’ Teamcohesie Welke ambities zijn er voor de komende tien jaar? Sun: ‘Het is de droom om hier in de regio een toonaangevende online marketingpartner te blijven. In de beginjaren was onze dienstverlening gericht op bedrijven door heel Nederland. Het was destijds ook onze visie om een landelijk opererende partij te zijn. Maar we merken steeds meer dat het zakendoen in deze omgeving veel prettiger is omdat wij echte West-Friezen onder elkaar zijn. We spreken dezelfde taal en we begrijpen de onderlinge “niet lullen maar poetsen” mentaliteit. Daarom willen wij in deze contreien dé partij zijn voor de beste online marke tingstrategieën. Daarbij vinden wij het belangrijk om kritisch te blijven. Het kan altijd nóg beter. Natuurlijk vinden we het ontzettend gaaf dat Semwerkt is bekroond met verschillende prestigieuze ondernemersprij zen en opnieuw is uitgeroepen tot FD Gazelle, wat inhoudt dat we tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland behoren. Aan de andere kant bestaan we nog maar tien jaar en zijn we voor ons gevoel pas net begonnen. Er zijn nog veel dingen die we willen bereiken. Hoewel daar een bepaalde schaalgrootte voor nodig is, is het niet zozeer de ambitie om een hele grote partij te worden. Cohesie is een absolute voorwaarde voor een goed functionerend team. Bovendien vinden we het prettig om met iedereen de feeling te houden.’ Passie en doorzettingsvermogen Welke inspiratie willen jullie andere ondernemers en hun teams meegeven? Robbert: ‘Het begint met passie. Als je iets doet, doe het dan met volle overgave. Weet waarvoor je staat en geef niet op. Dit betekent ook dat het bloed, zweet en tranen kost om je doel te bereiken. Dat moet je wel willen en het moet in je zitten. Maar met doorzettingsver mogen en de juiste mensen om je heen kun je heel ver komen. Dit weten wij als geen ander. Het tienjarig jubileum van Semwerkt is een mijlpaal die we samen hebben bereikt. We zijn ontzettend trots op alle mensen die hebben bijgedragen aan dit succes. Om dit op een heel speciale manier te vieren, reizen we in juni met alle collega’s naar een nog onbekende bestemming waar we uitgebreid stilstaan bij de prachtige jaren die achter ons liggen én de toekomst die in het verschiet ligt.’ Semwerkt.nl