E-bike Store in Hoorn maakt een bijzondere groei door. De coöperatieve Rabobank ondersteunt de onderneming, die onder meer is gespecialiseerd in de leasefiets.

‘Steeds meer bedrijven maken gebruik van het Fietsleaseplan,’ ervaart Mike van Vliet van E-bike Store. ‘De regeling heeft voor de werkgever en werknemer aantrekkelijke voordelen. De leasefiets kan worden gebruikt voor woon-werkverkeer en in de vrije tijd. Wij kunnen ondernemers op dit punt volledig ontzorgen. Hoe ziet de regeling eruit, hoe werkt de lease en op welke manier vertaal je het fietsplan intern? We nemen al deze zaken graag samen onder de loep. Ook organiseren we speciale informatiedagen, op locatie. Als het gaat om de leasefiets is alles mogelijk: één individuele fiets, een groot aantal of e-bikes met het logo van een bedrijf of organisatie.’ Ook voor wat betreft de service gaat E-bike Store ver: de leasefietsen worden opgehaald en na het onderhoud weer naar het bedrijf teruggebracht.

E-bike Store levert maatwerk. Leon Slijkerman: ‘Het kopen van een fiets is personal shopping: je kijkt naar de wensen en behoeften van een klant en stelt vervolgens een e-bike samen. We voeren een tiental merken in het hogere segment. Klanten kunnen ervaren welke fiets bij ze past en vervolgens ‘bouwen’ we samen stapsgewijs hun ideale e-bike. Dat doen we digitaal, zodat klanten kunnen zien hoe de fiets eruit komt te zien.’ Hij voegt daaraan toe dat e-bikes steeds mooier en geavanceerder worden. ‘De ontwikkelingen gaan erg snel. E-bikes kunnen tegenwoordig zijn voorzien van navigatie, GPS-tracker, touch screen, ABS-technologie en verbonden zijn met een smartphone. Het assortiment e-bikes is zeer uitgebreid: van bakfietsen, high speed e-bikes (45 km/u) tot aan aangepaste fietsen, zoals duofietsen voor zorginstellingen.’

Een bijzondere marketingstrategie

E-bike Store opende in 2017 de deuren in Hoorn, twee jaar later kwam er een vestiging in Alkmaar bij. Vanaf begin volgend jaar is de zaak ook te vinden aan de Piet Heinkade in Amsterdam. ‘E-bike Store maakt een mooie, gestage groei door, mede dankzij een bijzondere marketingstrategie,’ zegt Dennis Ooteman, Accountmanager Bedrijven bij Rabobank. ‘Deze ondernemers werken volgens een specifiek concept, dat zij op een indrukwekkende manier handen en voeten geven. Ze hebben een gezonde ambitie en houden tegelijkertijd mogelijke risico’s beheersbaar. Als bank staan wij er precies zo in. Daarnaast is het bedrijf actief in een sector die duurzaamheid aan koppelt aan vitaliteit, maar ook aan mobiliteit. Daar worden we als bank heel enthousiast van.’

Welke strategie volgt het bedrijf?  

Mike van Vliet: ‘Veel mensen shoppen tegenwoordig online. Je moet dus iets toevoegen om ervoor te zorgen dat klanten de fysieke winkel bezoeken. Wij bezorgen bezoekers een warm welkom. Ze worden geprikkeld door de sfeer, de e-bikes en de manier waarop ze worden gepresenteerd.’ De ondernemers deden in London inspiratie op voor dit winkelconcept. ‘We willen klanten een lifestyle-ervaring bieden, een beleving. De uitstraling, het gevoel, de geur en de muziek: alles moet kloppen.’ Het concept is constant in beweging, zegt Leon Slijkerman. ‘We hebben in Alkmaar onlangs afgerekend met het fenomeen ‘kassa’ en dat gaan we ook in de andere vestigingen doen. Een kassa is een obstakel in een zaak. Je moet soms wachten en staat lijnrecht tegenover elkaar. Dat is in onze ogen geen goede afsluiting van een persoonlijk klantcontact. Wij regelen de betaling van producten liever via een iPad en Rabo SmartPin. Dat doen we in de volledig uitgeruste koffiecorner, die ook deel uitmaakt van ons concept.’

Benieuwd naar hoe Rabobank jou verder kan helpen bij het waarmaken van ondernemersplannen? Neem dan contact op met 088 – 722 66 66.