Twaalf jaar geleden startten Piet Koorn en Simon Koomen met hun eigenwijze onderneming. De nuchtere manier van werken en de betrokken service viel in goede aarde: “Wij leiden onze jongens zelf op. Een papiertje zegt weinig, wat je kunt des te meer.” Onlangs breidde GoForIT uit met de overname van MIEgroep.

“In de ICT-wereld liggen de theorie en de praktijk vaak ver uit elkaar. Wij hebben ervoor gekozen om onze medewerkers niet te selecteren op studie of diploma. Wij vinden het belangrijk dat ze goed kunnen communiceren met de klant, dat ze een hands-on mentaliteit hebben en zorgen dat het op de werkvloer voor elkaar komt. Wij hebben dan ook geen verkopers of accountmanagers in ons team. De jongens op de werkvloer hebben verstand van wat ze doen, zij bepalen onze dienstverlening aan de klant.” Piet Koorn en Simon Koomen moeten er zelf af en toe nog aan wennen. Van een tweemansbedrijf is GoForIT in een ruim decennium uitgegroeid tot een onderneming met twintig medewerkers, mede doordat de mannen van MIEgroep zich hebben aangesloten. “Richard Munter, oprichter van MIEgroep heeft besloten om zich meer te richten op zijn transportbedrijf. Wij zagen, uiteraard in goed overleg, een mooie kans om onze klantportefeuille uit te breiden.”

ICT-installatiebedrijf en netwerkspecialist

Tachtig procent van de klanten bevindt zich in Westfriesland: voor met name het MKB verzorgt GoForIT alle ICT-werkzaamheden, netwerkbeheer, bedrijfstelefonie, internetdiensten, camerasystemen, computerreparatie en website-bouw, evenals voor een aantal grotere (landelijke) bedrijven in de omgeving Amsterdam en het Gooi. Van twee tot tweehonderd werkplekken. “Veel andere ICT-bedrijven focussen tegenwoordig op remote Cloud beheer. Wij zien onszelf meer als ‘installatiebedrijf’ en ‘netwerkspecialist’ op het ICT-vlak. Want wij hebben de jongens rondlopen die wél die extra kabel even snel kunnen trekken. Die ervoor zorgen dat in de horeca de kassa, de tablets en het pinapparaat blijven werken. Dat er een access point wordt opgehangen en dat de hele netwerk-infrastructuur goed is ingericht.”

Een aantal smaken en korte lijnen

Vanuit MIEgroep is de klantportefeuille nu aangevuld met 25 scholen in de omgeving Den Haag: “Net even anders dan de zakelijke klant. De onderwijssystemen zijn met name cloudbased, wij verzorgen het beheer van het netwerk, de laptops voor leerlingen en de digiborden.” En dat vanuit een in eind 2016 betrokken bedrijfspand aan de Graanmarkt 13a in Zwaagdijk-Oost. Om de dienstverlening naar de klant toe te kunnen waarborgen, is GoForIT achter de schermen hard bezig. “Wij zijn gemiddeld met tien procent per jaar gegroeid tot een volwassen onderneming. We bieden onze klant een paar smaken en korte lijnen. Je kunt alles wel voor iedereen anders willen doen, maar de backoffice moet het ook kunnen ondersteunen. Juist dat kenmerkt onze betrokkenheid. En onze klanten begrijpen dit. We hebben inmiddels aangetoond dat we crisisbestendig zijn, onder meer door de spreiding van onze klanten. De horeca heeft het natuurlijk zwaar gehad, maar in de agribusiness is het juist enorm druk.”

Klantgericht en duurzaam

GoForIT is vanuit de basis gericht op duurzaamheid. “Wij zijn kritisch op de gemakzuchtige wegwerpmaatschappij. Natuurlijk, een product moet functioneel zijn en nog worden ondersteund. Als Microsoft de stekker eruit trekt, dan beginnen wij ook niets meer. Tot die tijd zullen wij altijd zoeken naar een alternatieve manier om het apparaat bij de klant in werking te houden. Wij kijken sec naar of het nog goed functioneert.” Dit duurzame idee heeft ook vorm gekregen in het bedrijfspand, dat volledig gasloos is, maar wel zestig zonnepanelen en zelfs een mini-windmolen op het dak heeft. ‘Een tikkie eigenwijs’, zo staat op de website, een instelling waarmee GoForIT nog jaren vooruit kan.

GoForIT heeft verschillende vacatures. Kijk voor meer informatie op www.goforit.nl.