De coronacrisis viel voor Kareltrans samen met het 25-jarig bestaan. Viel de handel aan het begin van de pandemie totaal stil, net zo hard veerde de markt na ongeveer een maand weer op. Dit resulteerde in het beste jaar in het 25-jarig bestaan. Een topcrew van 10 man sterk verzorgt de inkoop, verkoop en het onderhoud van jong gebruikte bedrijfswagen, 4X4’s, campers, en (exclusieve) personenwagens. Kareltrans regelt ook zelf de financieringen. Voor zowel bedrijfs- als personenwagens kunnen ondernemers en particuliere klanten straks terecht op de bekende locatie aan de Compagnie 14. Junior Karel: “We richten een pand, naast onze bestaande showroom van bedrijfswagens, in voor het hogere particuliere segment.’’ Die plek is niet te missen. De showroom wordt in de winter, net als voorgaande jaren weer opvallend feestelijk verlicht: een gebouw als mega-kerstboom. Kareltrans brengt op een later moment meer naar buiten over de nieuwe showroom. ‘’Dit is een droom,’’ vertelt Junior: ‘’We verkopen alleen maar auto’s die we zelf graag zouden willen rijden. Onze klanten zijn vaak ondernemers, naast particulieren die een passie voor mooie auto’s hebben. Wij hebben dezelfde passie en vanuit die hartstocht is dit bedrijf ooit begonnen.’’ Internationaal verkoop Kareltrans koopt en verkoopt binnen heel Europa. Junior wijst aan: “Die Mercedes AMG gaat naar Hongarije en die Range Rover V8 naar Denemarken. De vraag naar jong gebruikte luxe auto’s is nu groter dan we ooit hebben meegemaakt. Niet alleen van de traditionele ondernemers, maar ook van nieuwe klanten uit bijvoorbeeld de sociale media- en gamewereld. Een jonge man van 19 jaar ging hier laatst met een Mercedes C 63 van circa 70.000 euro de deur uit. Er zijn ook uitschieters van boven de 2 ton die ongezien verkocht worden. Mind you, ongezien!” Schaarste op automarkt “Dat de vraag naar luxere auto’s de pan uit zou vliegen, hadden wij aan het begin van de coronacrisis nooit kunnen bedenken. In het begin dachten we; ‘wat gaat er allemaal gebeuren?’ En opeens was de vraag veel groter dan we ooit hebben meegemaakt. De mensen konden waarschijnlijk hun geld niet aan andere dingen uitgeven en kochten misschien juist daarom eerder een mooie auto. Men wilde het gewoon nog een beetje leuk maken.’’ Jaar wachten op nieuwe auto De vraag naar jong gebruikte bedrijfs- en personenwagens groeit ook omdat de productie van nieuwe auto’s stagneert. Zo lagen in augustus de fabrieken Toyota en Audi stil en liet Volkswagen zijn grootste fabriek met beperkte bezetting draaien. “Er is door de pandemie een tekort aan kritieke onderdelen”, vertellen de woordvoerders van de autofabrieken. “De effecten op de markt zijn gigantisch’’, reageert inkoper Tim Oostland uit. ‘’Het komt voor dat je een jaar of langer op een nieuwe auto moet wachten. Zolang de nieuwe auto er niet is, wordt er weinig ingeruild. En wat er wordt ingeruild, levert relatief veel geld op. Soms betaal je voor een drie jaar jonge auto nu net zoveel als eerder voor eentje van twee jaar oud. Gelukkig kunnen wij dankzij onze contacten in heel Europa nog steeds aan de vraag voldoen. Het moet allemaal niet te lang gaan duren want dan zullen de prijzen van jonge auto’s nog verder gaan stijgen. En dat vindt niemand leuk.’’ De toekomst zien Tim & Junior zonnig in: “Ondernemen is durven maar wel altijd de vinger aan de pols houden. Dat blijft zo. Het is de bedoeling dat Junior & Tim de zaak van Jac, vader van Junior, op termijn over gaan nemen en dan is het praktisch om alles op één locatie te hebben en dit moois, op Kareltrans-niveau uit te stallen.” Wilt u weten wat het team van Kareltrans mooie auto’s vindt? Kijk dan op kareltrans.nl of ga gewoon even langs.