Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat veel organisaties op zoek gaan naar kerst- en eindejaarsgeschenken. Dit tijdloze gebaar biedt eindeloze mogelijkheden die trendgevoelig zijn. Bovendien houdt deze traditie meer in dan alleen een gift. Het is een middel om als ondernemer je dankbaarheid uit te spreken aan je medewerkers, klanten en zakenrelaties. Want met creativiteit, beleid en originaliteit, kan het geschenk een doel dienen. Namelijk loyaliteit onder personeel en klanten. Laat je inspireren door de visie op duurzame, bruikbare en vernieuwende (relatie)geschenken. Met een kerstcadeau of eindejaarsgeschenk zorg je bij medewerkers en relaties voor een hoop goodwill. Door de komst van het coronavirus is dit belangrijker dan ooit. Want sinds COVID-19 de kop opstak, is het voor iedereen flink improviseren. Mensen maken overuren of werken vanuit huis en houden tegelijkertijd een gezin draaiende. Ook het sociale leven is hierdoor onder druk komen te staan. Daarom is het goed om als werkgever je personeelsleden te motiveren, steunen en je waardering te tonen. Door sympathie in de vorm van een geschenk, zorg je niet alleen voor blije gezichten, maar ook voor nieuwe energie. Er bestaan hiervoor veel verschillende manieren. Dat de ontvangers van geschenken er verheugd mee zijn, laten uiteenlopende onderzoeken binnen en buiten de geschenkenbranche ieder jaar weer zien. Maar het begrip kerstgeschenk is breed. Daarbij komt dat het fenomeen zich uitermate goed leent voor vernieuwende impulsen en om steeds opnieuw te worden uitgevonden. Groene kerst We kiezen steeds vaker voor een groene kerst. Daarmee bedoelen we een duurzame kerst. We zijn ons steeds meer bewust van het milieu, de natuur en de mens. Minder verspilling en meer recyclen. Ook tijdens de feestdagen houden we meer rekening met duurzaamheid. Dit thema is net als circulariteit en maatschappelijke betrokkenheid, niet meer weg te denken uit de wereld van kerstpakketten en relatiegeschenken. Binnen deze branche voeren duurzame initiatieven steeds vaker de boventoon. Zo zijn Fairtrade en biologische producten inmiddels niet meer weg te denken en is een groot deel van het verpakkingsmateriaal gerecycled of verantwoord geproduceerd. Hierdoor wordt het steeds eenvoudiger om een duurzaam kerstpakket samen te stellen. Dat is ook te danken aan het feit dat het geven van kerst- en eindejaarsgeschenken sociaal gezien duurzaam op zichzelf is. Eco-consumptie Het maken van mooie gebaren in de vorm van geschenken is West-Friese ondernemers ook niet vreemd. Wie zijn medewerkers en relaties dit jaar wil belonen met verantwoorde cadeaus vindt die dichtbij huis. In de landelijke omgeving van Westwoud runt Remko Slokkers samen met zijn echtgenote Ester Slokkers-Kuiper Groeigeschenk en GeefeenBoompje.nl. Het draait hierbij allemaal om groene en bloeiende geschenken, die metaforen zijn voor wat organisaties willen uitdragen. De groene concepten bieden een gevarieerde keuze uit boompjes, planten, kweeksetjes, bloemen, airplants, zadenpapier, bloembollen en eetbare geschenken. Het zijn geschenken die bij een breed publiek tot de verbeelding spreken en vormen ook nog eens blijvende herinneringen. ‘Eco-consumptie wordt meer en meer het “nieuwe normaal”. Duurzaamheid wordt doorgevoerd in de gehele bedrijfsvoering en dus ook in relatiegeschenken. Het gaat om de juiste communicatie, het gehele plaatje moet kloppen’, aldus Remko. Persoonlijke boodschap En als het totaalbeeld klopt, biedt dat een unieke kans om als bedrijf een boodschap over te brengen. Met een kerstpakket is het goed mogelijk om aan te geven waar je als organisatie voor staat en wat je wilt delen met werknemers. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een kerstpakket samen te stellen met een duurzaam element, als je graag milieuvriendelijke bewustwording wilt stimuleren. Maar het kan ook iets anders zijn, dat meer met de persoonlijkheid van het bedrijf te maken heeft. Naast geschenken die van milieuvriendelijke materialen zijn gemaakt, is het ook interessant om iets origineels te geven waar de ontvanger daadwerkelijk iets aan heeft. Want als het cadeau na de kerst meteen wordt weggegooid of er niets mee wordt gedaan, dan is dat niet erg duurzaam. Gadgets met LED-licht Ook Grimex Licht uit Nibbixwoud ontvangt in haar showroom steeds vaker klanten die op zoek zijn naar duurzame items, waar de ontvanger lange tijd plezier van heeft. Die cadeaus zijn er in diverse prijscategorieën. ‘We hebben tal van mooie en trendy noviteiten aan onze collectie van toongevende brands toegevoegd. Hiermee beantwoorden wij aan de groeiende vraag naar nuttige geschenken, die aansluiten op de identiteit en de corebusiness van de organisatie. Zo heeft een high tech bedrijf dat op zoek was naar echte gadgets, een geschenkpakket samengesteld met Casambi units. Casambi is een efficiënt en energiebesparend domotica systeem dat werkt op basis van Bluetooth. De gratis Casambi app is te installeren op alle Android en IOS Smart devices en de bijbehorende units zijn bij de lampen in huis te plaatsen. Daarna kun je de verlichting dimmen, scenes maken, meerdere armaturen groeperen en een timer instellen’, vertelt Jürgen Oude Bos enthousiast. Ook bedrijven uit de hospitality weten Grimex te vinden voor kerstgeschenken. ‘Zij bestelden bij ons The Lampion van Nikki Amsterdam. Dit is een fraai vormgegeven designlamp die de functionaliteiten van lamp, luidspreker en wijnkoeler combineert. Door een gratis app te downloaden, zijn het gekleurde LED-licht en het soundsystem van deze gadget gemakkelijk te bedienen. The Lampion is slechts een van de vele voorbeelden die duurzaam zijn en prachtig aansluiten op de symboliek van de decembermaand. Kerstmis is immers het feest van het licht en met licht creëer je sfeer en beleving in optima forma.’ Complimenten Monique van der Kolk is eigenaresse van Q2Be Quality Gifts in Zwaagdijk. De zintuigen van deze eigenzinnige trendsetter in kerst- en relatiegeschenken staan voortdurend op scherp voor unieke en passende concepten. Ook bij Q2Be is het merkbaar dat het coronavirus invloed heeft op geschenken. Het werken op afstand en de extra impuls die de digitalisering hierdoor heeft gekregen, zijn terug te zien in eigentijdse kerstpakketten. ‘Het geven van complimenten is in deze tijd belangrijker dan ooit. Elkaar even stevig huggen zit er voorlopig niet in, maar dit kan ook digitaal! We spelen hierop in met onze “CMPLMNT-lijn”. De verpakkingen van deze kerstpakketten bevatten mooie complimenten waar je blij van wordt. Met de augmented reality techniek via een speciale app, komen de complimenten tot leven en voelen mensen zich extra gewaardeerd. Dit bijzondere jaar verdient bijzondere aandacht en geven loont! Waardering is het codewoord als het om het kerstgeschenk gaat. Niets doen werkt juist averechts. Een cadeau hoeft niet duur te zijn, maar wél persoonlijk. Het toevoegen van een (hand)geschreven briefje of kaart kan al een schot in de roos zijn.’