We leven in een maatschappij waar steeds meer informatie beschikbaar komt en waar steeds meer informatie opgeslagen en geanalyseerd kan worden. Het analyseren van data biedt ondernemers veel mogelijkheden. Het effectief gebruik van data kan volgens onderzoek* de productiviteit, winstgevendheid en marktwaarde van bedrijven met zo’n 5 procent laten stijgen.

Meten is weten en door ‘Big Data’ wordt het steeds meer mogelijk om zaken te meten. Wat Big Data eigenlijk is? Big Data wordt gebruikt als term dat er gigantisch veel data wordt opgeslagen. Daarnaast wordt de term Big Data ook gebruikt om aan te geven dat data waardevol kan zijn. Bij de toepassing van Big Data kun je bijvoorbeeld denken aan een webshop die een klant herkent en weet wat de zoek- en aankoopgeschiedenis is, waarna de klant een passende aanbieding krijgt. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief. Ook kun je weten waar je klant zich bevindt door informatie van gps-signalen van smartphones, waar je als ondernemer weer handig op kunt inspelen met marketing. Uit de vele informatie die jouw klanten delen op social media, kun je eenvoudig achterhalen wat je klant wil.

Beslissingen onderbouwen
Vrijwel elke ondernemer kan voordeel halen uit Big Data. Door data te vergaren en analyseren over jouw bedrijf, kun je concluderen onder welke omstandigheden het bedrijf goed functioneert. Hoe meer informatie beschikbaar is, hoe meer je weet en kunt verbeteren. In plaats van beslissingen te nemen op gevoel, kun je deze middels Big Data echt onderbouwen.

Veel mogelijkheden
Verkiesbaar HOC-bestuurslid Sjon de Lange (directeur van Polytechniek “Installateur van A t/m Z”) heeft Big Data ook geïmplementeerd in zijn organisatie én het bedrijf is dealer van 30MHz. De technologie van 30 MHZ is geschikt voor ieder systeem en/of proces waar sensoren aan te pas komen. In een gesprek met Westfriese Zaken licht hij de vele mogelijkheden van deze manier van het gebruik van data toe. ‘Wij gebruiken data om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Middels sensoren kunnen wij bij allerlei soorten processen data vervaardigen en eventuele problemen voorkomen of constateren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een sensor te plaatsen bij luchtventilatiesystemen in kantoorsystemen. Door een sensor voor en achter de ventilator te plaatsen, is het vrij makkelijk te achterhalen wanneer een filter vies is. Zodra de luchtdruk achter de ventilator lager is dan de luchtdruk ervoor, weet je dat het filter aan vervanging toe is. De sensoren kunnen weer gekoppeld worden aan een e-mail of smssysteem, welke een melding stuurt zodra dit het geval is. Zo worden filters niet meer te vroeg of te laat vervangen.’

Bedrijfsprocessen optimaliseren
Sjon heeft nog veel andere voorbeelden hoe ondernemers Big Data kan inzetten om bedrijfsprocessen te optimaliseren. ‘Het kan ingezet worden voor bijvoorbeeld het flexibel gebruik van beschikbare werkplekken en vergaderruimte. Door dit middels sensoren te meten, heb je 24/7 een live overzicht van de situatie en beschikbare ruimtes. Bij een van onze klanten hebben wij op deze manier de investering in een extra bouwlaag zelfs kunnen voorkomen.’

Capaciteit maximaal benutten
Maar ook op andere manieren kan data veel informatie opleveren. In laboratoria kunnen middels data uitstekend de klimaatcondities gemeten worden. Ook op productieafdelingen kan de productiviteit van medewerkers én machines eenvoudig in beeld gebracht worden middels sensoren, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden en de capaciteit optimaal benut wordt. ‘Wij hebben al in diverse bloemenkwekerijen sensoren geïnstalleerd die bloemen of bossen tellen die door boslijnen worden verwerkt. Het programma kan ook machines met elkaar vergelijken. Dus hoeveel verwerkt machine A ten opzichte van machine B. Ook kan voor elke machine een minimum worden ingesteld. Wordt het minimum niet gehaald, kan een melding worden verstuurd.’ Inspirerende voorbeelden van hoe data ondernemers verder kunnen helpen met hun bedrijf. ‘Meten is weten’ wordt steeds toegankelijker en gaat verder dan alleen het weten. Door slimme toepassingen kunt u al voordat een storing optreedt, bij uw klant zijn!

Geef een reactie