REGIO – Opnieuw zijn Zuid-Europese landen in trek bij het bedrijfsleven. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat het consumentenvertrouwen in deze landen licht is herstelt. Daarnaast spelen de loonkosten een grote rol. In de Zuid-Europese landen zijn de salarissen door de crisis met bijna een vijfde gedaald. Hierdoor is het voor sommige ondernemingen aantrekkelijk om daar een fabriek te openen. Steeds meer bedrijven investeren in de Zuid-Europese landen en verplaatsen soms zelfs bijvoorbeeld de productie. Ook elektronicaconcern Philips deed dit. `Wij zien een terugkeer van groei in Spanje, Italië en Griekenland`, meldt een woordvoerder van Unilever. Unilever zal nog niet in fabrieksuitbreiding gaan investeren, maar houdt de ontwikkelingen goed in de gaten. `We zien eerste signalen van groei in Zuid-Europa`, stelt Ton Büchner, topman van AkzoNobel. Andere bedrijven hebben al concrete stappen richting Zuid-Europa gezet, zoals Tetra Moerdijk die werk naar Spanje en Servië verhuist. Ook kredietverzekeraar Atradius en exportorganisatie Fenedex signaleren een trendbreuk. Zij merken dat de export naar Portugal, Italië en Spanje niet langer daalt. Verder ziet uitzendorganisatie Randstad in dezelfde landen de vraag naar personeel in de sectoren logistiek, industrie en automotive toenemen. Bron: Profnews.nl