Het einde van het jaar is traditiegetrouw een tijd van reflectie en vooruitzien. Business as usual is niet meer goed genoeg. We gaan naar een wereld met zelfrijdende auto’s, intelligente havens en agrarische bedrijven en ook computers die leren en denken. Hoe ga je als ondernemer kansen ontdekken in de meest veranderende tijd in de historie? Computers, data, robots, de wereld raakt steeds verder gedigitaliseerd. Dit maakt alles dat níet geautomatiseerd of gedigitaliseerd kan worden extreem waardevol. Creativiteit, fantasie, intuïtie, emotie en ethiek worden dan ook steeds belangrijker. ‘Robots en software nemen werk over, maar voorbij alle technologie en data moeten we kijken naar menselijke inzichten en wijsheid. Technologie geeft antwoord op de vraag ‘hoe kunnen we veranderen’, de mens stelt vragen over het ‘waarom’’, aldus de Duitse futurist Gerd Leonhard. Hij waarschuwt dat de tijd waarin we leven vraagt om flexibiliteit en de bereidheid om op tijd te leren. Niet verbeteren, maar transformeren, geen individuele systemen, maar compleet nieuwe ecosystemen. Economische groei Met het stijgende consumentenvertrouwen zijn de vooruitzichten voor de detailhandel in 2018 positief, zo blijkt uit Cijfers & Trends van de Rabobank. Groeiende winkels compenseren de verliezen van slechtlopende winkels. Er wordt steeds meer online verkocht, door webwinkels, maar ook door bedrijven die naast een fysieke winkel een webwinkel hebben. Toch koopt de consument nog altijd 80 tot 85% van haar non-foodproducten in de fysieke winkel. Klanten hebben een compleet andere ‘customer journey’ dan vroeger, mede als gevolg van mobiele technologie. On- en offline versmelten, grenzen vervagen door branchevervaging, internationalisering en technologische ontwikkelingen. De klant heeft de macht, niet de retailer of de producent. Steeds meer spelers vechten om de gunst van de consument, dit kan leiden tot lagere marges en veranderende verdienmodellen. Door het online aanbod wordt winkelbezoek steeds meer een keuze. Het is dus van levensbelang dat fysieke winkels hun toegevoegde waarde behouden en consumenten, producten, merken en medewerkers met elkaar verbinden. Goede chemie ‘Het is niet erg als er minder winkels zijn, als de winkels díe er zijn het maar goed doen,’ zegt innovator en inspirator Harry Bijl van INretail. ‘Een stadscentrum moet vooral een goede chemie hebben tussen leven, werken en wonen. Blurring, een mengvorm van horeca en winkels, is positief voor winkelgebieden, het maakt winkelen leuker. Bezoekers verwachten goede daghoreca. Gemeenten kunnen detailhandel en horeca meer vrijheid geven om te blurren, maar dan moet de landelijke regelgeving wel worden aangepast. Veel van onze steden zijn te klein voor een groot winkelaanbod, in de toekomst zullen slechts 25 winkelsteden kunnen groeien. Hierdoor ontstaat een businessmodel voor pop-up stores en mobiele winkels, zoals bijvoorbeeld het maatpakkenbedrijf Suittruck. Consumenten vinden innovatie van de retail vanzelfsprekend. De uitdaging ligt in het ontwikkelen van passende antwoorden.’ Circulaire economie Gebruiken in plaats van bezitten. De belangstelling voor het delen of doorgeven van producten groeit, denk aan het doorverhuren van auto’s, airbnb, de swapfiets. Maar ook jaarabonnementen op luiers of scheermesjes en meegroei-abonnementen voor kinderkleding, die je weer inlevert in ruil voor een grotere maat. Marktplaats komt nu ook naar de winkels, zo is er in Zweden een compleet nieuw winkelcentrum met tweedehands artikelen. In Nederland – nog niet in West-Friesland – is er Appel en Ei, hippe winkels met mooie tweedehands en nieuwe merkkleding en accessoires voor mode- en milieubewuste klanten. Experience en betekenis De consument verlangt steeds meer beleving. Dit kun je onder meer creëren door het delen van kennis en door transparantie over fabricageprocessen. Via blockchain technologie kan de klant filmpjes zien over hoe een product in China wordt gemaakt. Door co-design kun je samen met de klant een product ontwerpen of je biedt halfproducten aan die de klant zelf kan customizen. Meedenken over de omgeving en goede (lokale) doelen steunen, in de toekomst wordt dit steeds belangrijker. Het zorgt voor een gunfactor. Betekenis speelt ook een rol in de relatie tussen werkgever en werknemer. Personeel wordt nog vaak gezien als een kostenpost, maar is zeer waardevol. Goed personeel aantrekken en behouden is niet slechts een kwestie van arbeidsvoorwaarden, maar ook van imago, opleidingsmogelijkheden en carrièreperspectief. Investeren in je personeel creëert gemotiveerde mensen. Mensen die in de toekomst steeds vaker meer dan één baan hebben, deels richting studie, deels iets dat ze gewoon leuk vinden. Onlangs kwam oud-Staatssecretaris van Justitie Fred Teeven in het nieuws met zijn parttimebaan als buschauffeur naast zijn adviesbureau op het gebied van veiligheid en cybercrime. De wereld verandert in hoog tempo en laten we de technologie vooral omarmen. Bron: Westfriese Zaken