REGIO – Klanten die een artikel terugbrengen naar de winkel kunnen tegenwoordig het aankoopbedrag via de betaalautomaat op hun bankrekening ontvangen. Score is als eerste winkelketen voorzien van software die Retourpinnen via de betaalautomaat mogelijk maakt. ‘Het verzoek komt vanuit de detailhandel organisaties en de Rabobank heeft hier gehoor aan gegeven’, aldus Jannemieke Zandee van Betaalvereniging Nederland. De Rabobank is de eerste bank die de dienst aanbiedt. Komend jaar zullen ook de ABN AMRO en de ING volgen. ‘Met Retourpinnen komt de Rabobank ondernemers tegemoet aan een al langer geuite wens vanuit de detailhandel organisaties’, aldus Zandee. ‘Daarnaast is het voor de ondernemer veiliger, aangezien zij niet iedere maandag hun kassa moeten bijvullen vanwege de retourneringen.’ Verhoogd veiligheid ‘Door Retourpinnen wordt het gebruik van de betaalpas nog gemakkelijker voor de klant. Bovendien hoeven wij minder wisselgeld in de kassa te hebben. Dit verhoogt de veiligheid voor winkelier, medewerker en klant’, aldus Tom Ponjee, secretaris Betalingsverkeer bij Detailhandel Nederland. Zo werkt het Klanten die reeds betaalde artikelen retourneren naar de winkel, steken de pas in de betaalautomaat, waarna de winkelier aan zijn kant de opdracht geeft om het aankoopbedrag te retourneren. ‘Het Retourpinnen is geschikt voor alle betaalpassen’, aldus Zandee. Bedrijven die in aanmerking willen komen voor Retourpinnen kunnen zich wenden naar een Rabobank vestiging in de buurt.