Hoorn als congresstad. Met een uitstraling tot over de landsgrenzen. Rob van Loon, Roel Vente en Gert van der Valk zijn overtuigd van de kwaliteiten die Hoorn heeft en trekken gezamenlijk op om bovenregionale en internationale congressen naar Hoorn te halen. ‘We zijn om de tafel gaan zitten om te zien hoe we ons voor bepaalde doelgroepen gezamenlijk sterker in de markt kunnen zetten’, beschrijft Rob van Loon de samenwerking van zijn bedrijf Events Holland met Roel Vente (directeur Het Park) en Gert van der Valk (Van der Valk Hotel Hoorn). Meer specifiek gaat het drietal op zoek naar mogelijkheden om Hoorn voor het bovenregionale en internationale bedrijfsleven interessanter te maken. ‘Voor congresorganisaties maken we zo veel meer kans op goede zaken. Dat is goed voor ons, maar ook voor Hoorn.’ Potentie Om de zaken maar even op een rijtje te zetten: duidelijk is dat Hoorn beschikt over een prima schouwburg annex congrescentrum, een uitstekend bereikbaar hotel met uitstraling en een organisatiebureau dat voor de nodige verbindingen kan zorgen. Rob van Loon: ‘De afgelopen maanden hebben we gezamenlijk klanten benaderd. Dus niet meer sec vanuit het salesapparaat van het hotel, schouwburg of organisatiebureau. Maar vanuit onze driehoek ook nieuwe prospects benaderen, die nu misschien alleen naar de geijkte plekken als Amsterdam en Haarlem kijken.’ ‘Het is goed om krachten te bundelen en elkaar juist de kaart toespelen in plaats van op de markt elkaars concurrent te zijn’, beschouwt Roel Vente. ‘De schouwburg heeft meer dan 900 stoelen, als enige boven het Noordzeekanaal. Als het om een meerdaags congres gaat, kun je dat prima ondersteunen vanuit het Van der Valk Hotel. Zo ontstaat een waanzinnig mooie congreslocatie. Niet alleen voor Noord-Holland, maar zelfs landelijk. Door de samenwerking ontstaat een enorme potentie.’ Uitdagingen Het feit dat hotel en schouwburg niet direct naast elkaar liggen, wordt door critici aangegreen om te wijzen op de tekortkomingen. Roel Vente: ‘Als ik naar een congres ga, ligt het hotel bijna nooit naast het congrescentrum. Tijdens het Westfries Ondernemersgala zijn we duidelijk de samenwerking aangegaan, met diner en kick-off in het hotel en vervolgens naar het Park. Dat liep perfect.’ Komt bij dat parkeren in de binnenstad en de nabijheid van Het Park voor grote groepen minder geschikt is. Het Van der Valk Hotel biedt ook in dat opzicht een oplossing. En ver weg van de randstad. Gert van der Valk: ‘Microsoft vestigt zich in de Wieringermeer. Voor hen is dat Amsterdam. Ver weg? Je zit hier een half uurtje van Amsterdam. Wij moeten die perceptie omdraaien.’ Belangrijk om de relatieve onbekendheid van het gebied op (inter)nationale schaal aan te pakken. ‘Onbekend maakt onbemind. Velen denken dat er boven het Noordzeekanaal niets gebeurt. Er valt nog zo veel te winnen. Om te beginnen leggen we met z’n drieën een totaalconcept neer.’ One-stop-shopping en ontzorging Het drietal heeft duidelijk in beeld welk trends in deze markt spelen. Door in hoge mate de organisatie van een congres te ontzorgen, kun je het verschil maken. ‘Meedenken. One-stop-shopping. Een totaalbeeld met een totale prijs. Transparantie naar de klant en doen wat je zegt’, aldus Gert. Overigens houdt de samenwerking en de gedachtegang niet op bij congressen. Rob: ‘Denk ook aan bedrijfsfeesten of andere bijeenkomsten. Het Westfries Ondernemersgala was een goed voorbeeld van ons kunnen. Het gaat allemaal op basis van vertrouwen, we zijn trots om te laten zien wie en wat we zijn en wat we willen doen.’ Rol van Hoorn De rol van de stad zelf kan beter benut worden. Roel: ‘Nu al merk je dat mensen aangenaam verrast zijn door wat Hoorn en de regio allemaal te bieden heeft.’ West-Friesland heeft volop toeristische attracties en is een bruisende regio. Wie drie dagen in een congres zit, wil er ook wel eens uit. Met de trend dat de zakelijke markt de weg omhoog weer heeft gevonden, kan dat interessante combinaties bieden. Culinair behoort Hoorn zelfs tot de top van Nederland. Bedrijven zijn weer meer bereid om extern te gaan voor congressen en bijeenkomsten. ‘Hoorn heeft voor veel ondernemers en bedrijven een interessante historie. Andersom is de gemeente Hoorn welwillend om ondernemers te faciliteren promotie te maken. Er zijn nog slagen te winnen.’ Delen en vermenigvuldigen First things first: het is voor het driemanschap belangrijk om zich beter bekend te maken bij corporate congres planners. Gert: ‘En denken vanuit een totaalproduct en -bestemming. Wie kan delen kan vermenigvuldigen. Samen staan we sterker.’