Westfriesland verkennen vanaf het water was al populair, maar nu krijgt alles wat je onderweg ziet veel meer diepgang. De historische vaarkaart van Enkhuizen en Stede Broec is opnieuw gedrukt, mét de verhalen die bij deze route horen. Een product van lokale en regionale samenwerking die absoluut smaakt naar meer én die ondernemers uitdaagt aan te haken. Peter Timmermans van Stichting Marketing Enkhuizen: ‘De vaarroutes in onze regio en daarbuiten bestaan al langer en zowel bewoners als bezoekers maakten er graag gebruik van. Wethouder Nico Slagter van Stede Broec had echter een langgekoesterde wens. Hij wilde graag de verhalen áchter de route delen met de wereld. Juist omdat die ten grondslag liggen aan het Westfriesland van nu. Ze dragen bij aan het gevoel van trots over onze regio. Stichting Marketing Enkhuizen heeft toen het plan geschreven om de vaarkaart opnieuw te drukken, maar dan met allerlei weetjes en verhalen erbij. Dat moest wel gedoseerd gebeuren, zonder lange lappen tekst, want we willen het laagdrempelig houden. Annemiek Hageman heeft alle verhalen opgetekend en uitgewerkt tot makkelijk leesbare stukjes. Geschiedenis op een leuke manier.’ Recreatie per plezierschuit Annemieke: ‘De archieven van de historische verenigingen zijn zó rijkelijk gevuld, dat het een uitdaging was de pareltjes eruit te halen. Na uren lezen, markeren en schrappen geeft de kaart nu een inkijkje in de geschiedenis van ons woongebied. Over de moedige zeevaarders uit de Broekerhaven, bijvoorbeeld, die tijdens de Tachtigjarige oorlog gewoon op handelsreis gingen. En de Enkhuizer veiling, die ooit supermodern was met zijn elektrische veilingklok.’ Peter: ‘Doordeweeks werden de waterwegen gebruikt voor transport met de trekschuit. In het weekend echter, gingen de tuinders met hun gezinnen met de plezierschuit op pad. Ze voeren door de regio, leerden de kinderen meer over wat er op het land stond en keken ondertussen even hoe de gewassen van de concurrentie erbij stonden. Hier lag de oorsprong van toerisme en recreatie in ons gebied.’ Samen investeren in toerisme Jeroen Kor van Holland Boven Amsterdam is vooral trots op de samenwerking voor dit project. ‘Wij werken al langer samen met Recreatieschap Westfriesland, dat namens de Westfriese gemeenten bezig is met openluchtrecreatie, de natuur en het landschap. Voor dit project zochten we gezamenlijk de samenwerking met de historische verenigingen en de gemeenten. De route is lokaal opgemaakt en wij zorgen voor de regionale en bovenregionale promotie ervan. Hier stopt het niet, want nu de route er (opnieuw) is, kunnen lokale ondernemers hiervan mee profiteren. Dan kun je denken aan bootverhuur, maar ook een stalletje met streekproducten. Trude Buysman, bijvoorbeeld, die biedt op Boerenentuinderspakkenuit.nl een vaartocht aan langs Enkhuizen en Stede Broec. Onderweg worden bezoekers gewezen op de historische feiten van het gebied. Dat is een prachtige manier van gebruik maken van wat er nu ligt. Wij faciliteren dit, ondernemers kunnen het oppakken en er zelf wat moois van maken. Dit is lokaal investeren met een groter doel.’ Dwars door Westfriesland Peter: ‘Om zoveel mogelijk huishoudens in de regio te bereiken met de nieuwe kaart, hebben we hem, in samenwerking met Rodi, huis aan huis verspreid. De kaart is verder verkrijgbaar bij toeristische overstappunten. Ondernemers die de kaart ook aan hun klanten willen kunnen meegeven, kunnen hem aanvragen bij VVV Enkhuizen. Verder zorgt ook Holland Boven Amsterdam voor verdere promotie van deze (en andere) routes. Ik zie dit als een voorbode van meer leuke projecten en nieuwe routes. Gemeenten willen graag verhalen vertellen en door lokaal en regionaal samen te werken, kunnen we Westfriesland sterk in de markt zetten. Daarin betrekken we ook steeds meer ondernemers, bijvoorbeeld via de WBG. Zo kan er nog weleens een Dwars door Westfriesland route komen. Wat we doen is met nieuwe energie bestaande dingen anders framen. Dat biedt veel perspectief en is erg leuk om te doen. Wordt vervolgd…’