REGIO – De groei van non-foodwinkels zet nog steeds door. In augustus hebben non-foodwinkels 1,4 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, ondanks dat deze maand dit jaar een koopzondag minder had ten opzichte van vorig jaar. Zowel in juli als in augustus groeide het volume van de verkopen in deze branche. Op winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen na lieten alle non-foodbranches een omzetstijging zien in vergelijking met augustus vorig jaar. Winkels in woninginrichtingartikelen hebben voor de tweede maand op rij meer verkocht. Dit is sinds het begin van 2008 niet meer voorgekomen. Deze positieve ontwikkeling kan verband houden met de aantrekkende woningmarkt. Beste maand voor kledingwinkels Voor kledingwinkels was augustus de beste maand in de afgelopen 2 jaar. De verkopers van onder andere jassen, truien, jurken en broeken wisten 8 procent meer om te zetten dan in dezelfde maand vorig jaar. Het matige weer in augustus in combinatie met de vrije dagen zorgden voor aanloop in de winkels. De najaarscollecties gingen dit jaar vlot over de toonbanken. Supermarkten presteren beter dan speciaalzaken In winkels in de voedings- en genotmiddelenbranche werd helaas 2 procent minder omgezet. In juli nam de omzet nog toe. De supermarkten presteerden, net als vorige maand, beter dan de speciaalzaken.