Ondernemers met ideeën denken en doen mee! Mei 2016, twee nieuwe initiatieven worden aan de Hoornse ondernemers gepresenteerd. De Retailagenda en De Nieuwe winkelstraat. Ze hebben een gezamenlijk doel: winkeliers, verhuurders van winkelpanden en gemeente gaan samen aan de aantrekkelijkheid van winkelstraten werken. Twee initiatieven Om de heftige veranderingen in het winkellandschap in goede banen te leiden, nam toenmalige minister Kamp het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Hoorn behoorde tot de eerste 50 gemeenten die zich aansloten, om gezamenlijk de structurele veranderingen binnen de detailhandel het hoofd te bieden. Tegelijkertijd, op lokaal niveau, gingen de gemeente Hoorn, de OSH en de Rabobank samenwerken in het project ‘De Nieuwe Winkelstraat’. Met als oogmerk een optimale samenwerking tussen de ondernemers tot stand te brengen. En verder inhoud te geven aan het principe dat winkelen voor je plezier een belangrijke reden is om naar Hoorn te komen. Tijd om terug te kijken. Straatambassadeurs De vraag om ondernemers met creatieve ideeën en bereid die waren mee te denken en mee te doen, om zich te melden was niet tegen dovemansoren gezegd. Zo ontstond een actief team van de straatambassadeurs. Zij zijn sinds 2017 actief rondom hun winkelgebied. Zij benaderen ondernemers in hun straat om zich samen in te zetten voor de toekomst van hun winkelstraat. Elke maand overleggen de straatambassadeurs in het stadhuis over zaken als verkeer, markt of parkeerplekken en koppelen dat direct terug naar hun collega ondernemers. Zo werken zij samen aan een betere, schone en leefbare stad. Zo werkt het Binnen de werkgroep komen vrijwel alle relevante onderwerpen per bijeenkomst aan de orde. Deze worden behoorlijk uitgediept in samenspraak met de betrokken deskundigen. Op de volgende bijeenkomst staan ze geagendeerd voor advies en besluitvorming. Met optimale inspraak dus. De ambassadeurs zijn enthousiast over de gezamenlijke aanpak. Het gezelschap groeit, aanwezig zijn vertegenwoordigers van het Kleine Noord, 1e gedeelte van het Grote Noord, Nieuwsteeg, Gouw, Nieuwstraat, de Hoornse Straatjes en Breed. Onlangs aangevuld met ondernemers van de Gedempte Turfhaven en het 2e gedeelte van het Grote Noord. Ervaringsdeskundige Om een indruk te krijgen wat dat in de praktijk betekent, sprak West-Friese Zaken met Inge Geijssen-van Dulmen, een ondernemer, die in het overleg de actieve zakenclub ‘de Hoornse Straatjes’ vertegenwoordigt. Een groep zelfstandige ondernemers met een enorme drive. Vanaf het begin was zij betrokken bij het project. ” Het enthousiasme van mijn collega’s is heel inspirerend”, zegt zij. ” Het heeft al geresulteerd in veel zichtbare en door de consument gewaardeerde initiatieven, die de binnenstad aantrekkelijker maken voor de bezoeker.” Resultaten Enthousiast vertelt Inge over de meest spraakmakende resultaten. ” De ruim 200 hanging baskets zijn een voorbeeld hoe het straatbeeld ook zomers een bijzondere uitstraling krijgt. Maar ook het aanpakken van de historische Straatverlichting. En niet te vergeten het plaatsen van tientallen grote/slimme afvalbakken, de zogenaamde BigBelly’s. Die zorgen voor een verzorgde en schone binnenstad. Maar er is meer, eigenlijk is alles bespreekbaar dat kan bijdragen aan de verbetering van het winkelgebied. Dus ook aandacht voor de overlast van (brom) fietsen, bestelbusjes, dynamische afsluiting, meer aandacht voor terrassen, handhaving, week- en andere markten”. Conclusie: De gemeente Hoorn, ondernemers en straatambassadeurs tonen aan dat gezamenlijke inzet voor een bruisende binnenstad en een mooi winkelgebied loont. * Geert Koolen is binnen de gemeente de accountmanager detailhandel. Meer weten of vragen? Bel 06 505 181 07 of mail g.koolen@hoorn.nl. Bron: Westfriese Zaken