Zaterdag 21 juli was het eindelijk zover, de officiële opening van de Amsterdamse Noord-/Zuidlijn. Met zijn 10 kilometer is de nieuwe lijn echter volgens velen veel te kort om ooit een succes te worden. De Westfriese Bedrijven Groep ziet meer mogelijkheden: eindhalte Hoorn. Om de gemeente Amsterdam daarvan te overtuigen trok een delegatie van de WBG en VVD Westfriesland naar de opening met de actie ’Amsterdam First, Westfriesland second’. De nieuwe metrolijn verbindt Amsterdam Noord en Zuid en is daarmee een belangrijke pijler onder de infrastructuur van Amsterdam. In de ogen van de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) en VVD Westfriesland is dit echter nog niet genoeg. Westfriesland heeft de Metropoolregio Amsterdam veel te bieden op het gebied van woningbouw en toerisme. Amsterdam is een wereldstad. Een van de aantrekkelijkste steden van Europa en hoort thuis in een rijtje met Londen, Parijs, Rome en Madrid. Toch blijft Amsterdam op het gebied van infrastructuur achter. Neem het metronetwerk van Parijs: 220 km aan spoor met snelle verbindingen. Dat kan in Nederland ook! Geef Amsterdam de allure van een wereldstad door de Noord-/Zuidlijn door te trekken tot Hoorn. Daarmee slaan we twee vliegen in een klap. Westfriesland heeft wel genoeg ruimte voor woningbouw én biedt een unieke historische en culturele beleving voor toeristen. Met die boodschap reisde vertegenwoordigers van WBG en VVD West-Friesland af naar Amsterdam om actie te voeren tijdens de officiële opening van de Noord-/Zuidlijn op 21 juli jl. Tevreden Hoewel ze er misschien in zijn geslaagd om burgemeester Femke Halsema de bloemen en de button ’Amsterdam First, Westfriesland second’ te overhandigen, is de actie niet onopgemerkt gebleven. Job Cohen, voormalig burgemeester van de hoofdstad nam tijdelijk de honneurs waar. Vestigingsmanager Bashar al Badri van de WBG was evengoed tevreden over de actie: ‘Cohen wilde best eens langskomen in de regio. We organiseren dan wel iets om hem te laten zien wat er hier allemaal in de regio West-Friesland mogelijk is. Het doortrekken van de metrolijn naar Hoorn en verder is een eerste stap om Amsterdam te helpen oplossingen te bieden voor de verkeersdrukte en de A7 te ontlasten. Zo halen we de druk van Amsterdam af en we brengen het toerisme naar Hoorn. Al was het alleen maar om te voorkomen dat de hoofdstad verandert in Disneyland. Voor Amerikaanse of Chinese toeristen is dertig minuten reisafstand natuurlijk helemaal niets.’ Studenten maken Westfriesland Second Per september zijn tien studenten van de Hogeschool van Amsterdam gestart met drie opdrachten. Zij onderzoeken hoe Westfriesland Amsterdam kan helpen. Door toeristen en Amsterdammers naar onze regio te halen door bijvoorbeeld te investeren in een verbeterende NZ-lijn met Amsterdam en door de Houtribdijk vierbaans te maken. Bron: Westfriese Zaken