De regio Westfriesland wil zich inzetten voor de match tussen de jongeren die een technische opleiding willen of hebben gedaan en de technische branche in onze regio. Hoe maken we jongeren in onze regio enthousiast voor het volgen van een technische opleiding? En hoe kunnen we hen koppelen aan een van de vele, mooie technische bedrijven in West-Friesland? De regiogemeenten gaan deze uitdaging samen aan en starten begin volgend jaar de pilot REA Talent. Aanleiding voor de pilot is het signaal vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs om de kloof tussen beiden op dit vakgebied te verkleinen. Wethouder Ben Tap snapt het belang hiervan na gevoerde gesprekken tijdens de bezoeken die hij bij bedrijven aflegt. Zoals bij Hydro West uit Hoorn dat hydraulische componenten maakt. Directeur Winfred Wester vertelde hem dat hij de aansluiting mist tussen wat het tech-onderwijs aflevert en wat zijn bedrijf nodig heeft. Door hem in contact te brengen met het Horizon college kan hij zijn praktijkkennis volgend jaar als gastdocent overdragen aan de leerlingen. Winfred Wester vindt het belangrijk om iets waar hij zijn passie voor heeft over te dragen aan leerlingen op school: ‘Ik kan zo meer over mijn bedrijf vertellen en leerlingen interesseren voor het mooie vak dat ik beoefen’. Wethouder Tap is ook enthousiast: ‘Ik vind dat een geweldig voorbeeld van hoe je elkaar kunt vinden. Dat triggerde me om mijn regiocollega’s warm te laten lopen voor dit traject, want die aansluiting kan en moet beter worden.’ Aanpak: iedereen profiteert! De pilot draagt bij aan mogelijke oplossingen voor het probleem dat jongeren zich nu niet (genoeg) interesseren voor de technische arbeidsmarkt, terwijl daar in de regio juist geweldige kansen liggen. Vervolgens is ook de vraag hoe zij na het behalen van een diploma terug naar de regio komen om bij een bedrijf aan de slag te gaan. Een van de oplossingen wordt binnen deze pilot getest, namelijk via een social mediacampagne op Facebook en Instagram jongeren tussen de 16 en 23 jaar verleiden om zich aan te melden. In de pilotfase zijn maximaal tien bedrijven uitgenodigd, die zo de voordelen van social mediamarketing kunnen ontdekken en die als voorbeeld kunnen dienen voor veel meer Westfriese bedrijven. Tot nu toe doen Schreuder Metaal & Techniek, Aannemingsbedrijf Wit, Polytechniek, Protonic, Rolan Robotics, Seed Processing Holland, Hydro-West, Snaas Metaalwaren, Schouten Techniek mee aan de pilot. De bedrijven leveren input aan voor de campagne op social media zoals bijvoorbeeld materiaal om het bedrijf te profileren of een vacature voor een stage- of leerwerkplek. We willen de jongeren verleiden om technische hoogstandjes te blijven volgen en te delen. De Facebookmarketing is zo georganiseerd, dat het ook mogelijk is om de doelgroep te bereiken die afkomstig is uit onze regio, maar hier op dit moment niet woont. Samenwerking ’De Westfriese MBO-instellingen Horizon en het Clusius en de Koninklijke Metaalunie worden betrokken bij de pilot. De beide scholen zijn gevraagd het alumnibeleid zo aan te scherpen, dat gegevens van studenten tijdens en na de studie gebruikt mogen worden om hen blijvend te kunnen bereiken. De social mediacampagne wordt opgezet door Social Blue uit Hoorn. Over REA Twee jaar geleden sloten de regiogemeenten het Pact van Westfriesland af. Een onderdeel van het pact is de Regionale Economische Uitvoeringsagenda (REA). In de REA zijn twee projecten opgenomen met betrekking tot de arbeidsmarktproblematiek. Hoe krijgen we jongeren geïnteresseerd in de mooie bedrijven en de werkgelegenheid in de regio? En hoe houden we de jongeren hier of hoe halen we hen weer terug als ze afgestudeerd zijn? Een vraagstuk waar al lang over gesproken wordt. Met de pilot REA Talent wil regio bijdragen aan de oplossingsinrichtingen.