REGIO – Minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur) wil dat ook in vrachtwagens en bussen een alcoholslot ingebouwd kan worden. Tot nu toe kan dit nog alleen in personenauto’s. Minister Schultz van Haegen wil deze mogelijkheid dus uitbreiden, zo meldt het AD. Een alcoholslot is een apparaatje waarin bestuurders voor ze vertrekken in moeten blazen, als ze te veel hebben gedronken start de motor niet. Vrachtwagen en buschauffeurs die tijdens hun werk of privé zijn betrapt met te veel alcohol achter het stuur, moeten een alcoholslot laten inbouwen. Daarnaast wordt hun groot rijbewijs voor minimaal 2 jaar ongeldig gemaakt. Daar ze voor hun inkomen wel afhankelijk zijn van dit rijbewijs, wil de minister de regels veranderen. Werkgevers zouden een startonderbreker kunnen plaatsen in de vrachtwagen of bus, zodat de chauffeur zijn werk kan blijven doen. René Moeijes van Moeijes Internationale Transporten vindt de regeling aan de ene kant prima. ‘De chauffeurs werken op afstand, ik zit er niet naast dus ik kan hen niet controleren. Ik kan de chauffeurs alleen bij vertrek of terugkomst controleren. Aan de andere kant vind ik de regel een soort van overbodig, het zou niet nodig moéten zijn. Nergens op je werk mag je drinken, op kantoor ook niet. Als je met alcohol wordt betrapt op je werk, ben je gewoon op staande voet ontslagen.’ Praktische problemen René voorziet ook veel praktische problemen. ‘Stel er is één personeelslid dat over de schreef gaat, dan moet ik in één vrachtwagen een alcoholslot laten bouwen en dit personeelslid altijd in deze laten rijden. Dat is niet te doen. Dat zou betekenen dat ik in alle vrachtwagens een alcoholslot moet laten bouwen. Maar al met al, ik vind dat het gewoon niet nodig zou moeten zijn, rijden met drank op mag niet en alcohol drinken op je werk ook niet.’ ‘Persoonlijke controle is beter’ Ook een ander directielid van een transportbedrijf uit de regio is niet erg enthousiast: ‘Wij voeren zelf al een controlebeleid. Ik denk dat persoonlijke controle beter is. Onze chauffeurs vertrekken dagelijks vanaf onze standplaats en komen hier weer terug, dan kunnen wij ze controleren. Het inbouwen van alcoholsloten kost de ondernemer veel geld.’