‘Mooie erkenning voor bijna honderd jaar hart voor het vak’ Op het Westfries Ondernemersgala was Jan van der Leek een van de terechte finalisten van de Rabobank Méér Prijs. Het familiebedrijf levert al bijna een eeuw cosmetica en kappersbenodigdheden aan professionals in Nederland en België. Met meer dan 15.000 artikelen, snelle levering en persoonlijke service is het innovatieve bedrijf een toonaangevende waarde in de branche. Jan van der Leek heeft een rijke historie die teruggaat naar 1928, toen oprichter Jan van der Leek senior met de fiets kapsalons in West-Friesland bezocht om zeep en kappersbenodigdheden te verkopen. In 1970 nam zijn zoon het bedrijf over en in 1979 verhuisde het bedrijf van de Gouw in Hoorn naar industrieterrein Hoorn 80. Sinds 1996 staat de derde generatie aan het roer. Zij introduceerden kwaliteitsmerken op de Nederlandse markt en breidden het bedrijf uit met nieuwe panden. ‘In 2012 hebben we de onderneming in twee takken opgesplitst. Jan van der Leek B.V. als import- en distributiekanaal voor cosmetica en Voorkappers.nl als kappersgroothandel, met beiden een eigen webshop. Met meer dan 3.000 klanten en 42 medewerkers blijven we innoveren en kijken we uit naar ons 100-jarig jubileum in 2028’, zegt Jan van der Leek, die het bedrijf samen met zijn broer Marc runt. Vooruitstrevend in service en beleving Met de recente verhuizing naar bedrijventerrein Zevenhuis heeft Jan van der Leek een volgende stap gezet in haar ontwikkeling. In het moderne pand komen logistieke efficiëntie en klantgerichte beleving samen. ‘Het magazijn dat deels is geautomatiseerd maakt een snelle en efficiënte orderverwerking mogelijk. Ons experience center biedt ruimte voor demonstraties, producttrainingen en persoonlijke ontmoetingen met klanten en leveranciers. We willen een plek zijn waar vakmensen zich thuis voelen, geïnspireerd raken en ondersteund worden in hun werk’, vertelt Sanne van der Leek enthousiast. Zij is als vierde generatie toegetreden tot het bedrijf en versterkt de directie met een frisse blik op marketing en online zichtbaarheid. Familiebedrijf met toekomst Jan van der Leek laat zien hoe je als familiebedrijf eigentijds en wendbaar blijft, zonder je kernwaarden te verliezen. ‘Innovatie, persoonlijke service en klantbeleving staan centraal, maar minstens zo belangrijk is de manier waarop er binnen ons team wordt samengewerkt. Als platte organisatie staat onze directie dicht bij de medewerkers. Iedereen kent elkaar persoonlijk, wat zorgt voor korte lijnen, vertrouwen en betrokkenheid. Die menselijke aanpak zit verweven in alles wat we doen. De finaleplaats op het Westfries Ondernemersgala is dan ook een mooie erkenning voor de manier waarop we al bijna honderd jaar met hart voor het vak én mensen handelen.’ janvanderleek.nl voorkappers.nl