Midden op het viaduct over de A7 bij Wognum is donderdag 17 oktober het plan voor de ontsluiting van de bedrijventerreinen A7-West (Overspoor, Westerspoor, Spoorstraat) overhandigd aan de gemeentebestuurders van Medemblik en Opmeer. Ondernemers op de terreinen en de Westfriese Bedrijvengroep zijn samen opgetrokken om beweging te forceren in de jarenlange zoektocht naar een goede oplossing die zowel het dorp, de AC de Graafweg én het bedrijventerrein ontlast. Bedrijvenpark A7 West, Ursem Modulaire BouwSystemen, Aannemingsbedrijf Wit Wognum, de Westfriese Bedrijvengroep en Ondernemersvereniging Wognum Nibbixwoud hebben BREG+BREG opdracht gegeven de mogelijkheden voor een betere ontsluiting van de bedrijventerreinen langs de A7 in Wognum uit te werken. Het bureau heeft twee scenario’s uitgewerkt die zorgen voor minder verkeer in de dorpskern en een betere bereikbaarheid van de bedrijventerreinen. Ook de gewenste railinzet voor de Museumstoomtram Hoorn Medemblik is hierin meegenomen. Het is nu aan de bestuurders, maar ook Rijkswaterstaat én de Provincie om met deze plannen aan de slag te gaan. Kansrijke oplossing Coos Schouten, operationeel directeur van Ursem is opgetogen: ‘We zijn al heel lang bezig met deze ontsluiting en nu hebben we eindelijk zicht op een oplossing. Als ondernemers hebben we dit nodig, zeker om ook de gewenste groei te bewerkstelligen en we zijn ook bereid om erin mee te investeren.’ WBG-voorzitter Hans-Peter Baars benadrukt de win-win situatie: ‘Dit lost meerdere problemen op, zoals de drukte op de Hoornseweg, de ontsluiting van de nieuwe woonwijk bij de rotonde op de AC de Graafweg en natuurlijk ook de ontsluiting van het Industrieterrein A7-West.’ De bal ligt nu bij de bestuurders en de andere stakeholders.