Hoe blijf je als MKB-bedrijf zichtbaar in een veranderende wereld? Met deze vraag is hét bureau van creatieve filmproducties voor bedrijven en merken uit Blokker dag en nacht bezig. Sinds 2014 zijn ze actief om met de macht van film te zorgen voor verandering.

Vanuit de Michaëlskerk in Blokker werkt FILMMACHT aan filmproducties voor diverse bedrijven en merken in West-Friesland en omstreken. Van commercials, brandfilms tot corporate stories, maar voordat de vorm wordt bepaald start elk idee bij het DNA van het bedrijf. “Ons ideaal is dat uiteindelijk het beeld van het bedrijf dat gecreëerd wordt zorgt voor verandering”, zegt oprichter en creative producer Jesper van Langen.

“Elke dag werken we aan de verandering met film, of het nu gaat om het vergroten van de naamsbekendheid of de verandering laten zien waarmee we de inhoudsbekendheid onder de aandacht brengen bij nieuwe doelgroepen en klanten, verandering is er altijd”, aldus Jesper van Langen.

Met de oorsprong als productiebedrijf is FILMMACHT de laatste jaren gegroeid naar het bureau van creatieve filmproducties voor bedrijven en merken. Naast creative producer Jesper is mede-eigenaar en creative director Shaun Voogd betrokken in het bedrijf. Waar Jesper zich bezighoudt met alle zaken rondom de productie van de films is Shaun Voogd als regisseur creatief verantwoordelijk voor de vorm en de inhoud.

“Deze 2-eenheid van creatie en productie is heel belangrijk en is de basis van onze films”, vertelt Shaun Voogd. Met een aanvulling uit een talentvolle poule aan freelancers uit de film- en reclamewereld stellen Jesper en Shaun voor elke productie de best mogelijke filmcrew samen. “Er wordt weleens gevraagd wie van ons tweeën filmt”, zegt Jesper van Langen. “Maar om écht iets bijzonders te maken zijn daar meer mensen voor nodig”, vult hij aan.

Commercials voor het MKB

“Ook in een tijd waar bedrijven misschien nu minder van zich laten horen of laten zien is het naar buiten brengen waar je als organisatie mee bezig bent misschien wel belangrijker dan ooit”, vertelt Shaun Voogd. “Het klassieke ‘bedrijfsfilmpje’ past ook echt niet meer in deze tijd”, gaat hij verder. “Wij kijken altijd naar wat de film voor het bedrijf moet gaan doen, wat de verandering is. Met de kwaliteit die we dagelijks zien op Netflix en bij commercials is het voor ons een logische stap om deze kwaliteit ook naar het MKBbedrijf te trekken. Nieuwe technologieën zetten bestaande markten op zijn kop, ook in de filmindustrie, dus moet je altijd vooroplopen als je mee wil blijven doen”, aldus Shaun Voogd.

Films met cinema karakter

Met de filmcrew waar FILMMACHT mee samenwerkt werken zij aan films die je onthoudt, wil delen en aanzetten tot actie. Met de vraag waarom?, antwoordt Jesper van Langen als volgt: “De verhalen die zich hier in de regio afspelen, zijn net zo mooi en misschien wel mooier dan de commercials die we op TV zien” Jesper van Langen vertelt, “Het verhaal van een familiebedrijf van vijf generaties, de kracht achter stichtingen of een technische innovatie waar zelf Elon Musk jaloers op zou zijn, vraagt om te verfilmen.

Sociaal. Betrokken. Karakter.

Naast het beeld van bedrijven veranderen trekt FIlMMACHT graag op als filmpartner voor bedrijven en merken. Op strategisch en creatief vlak meedenken is daarin het allerbelangrijkst, vertelt Shaun Voogd. “Pas dan kunnen we de verandering van het bedrijf of merk ook echt laten zien”. “In het hele traject van de productie tot zelfs na de première sociaal betrokken blijven laat dan ook goed ons karakter zien als filmpartner”, vult Jesper van Langen aan.

Nieuwsgierigheid gewekt? Stel jezelf dan de vraag: Wat kunnen wij voor jou veranderen? www.filmmacht.nl