Valt het op dat steeds dezelfde medewerkers zich ziekmelden op maandagochtend? Veel bedrijven kampen met een hoger ziekteverzuim dan nodig. Daarnaast kost het je als ondernemer ook nog eens veel geld.

Maandagochtend, voor velen niet het leukste dagdeel van een nieuwe werkweek. De kater van het weekend is nog niet helemaal opgelost en de wekker lijkt voor veel mensen altijd wel erg vroeg te gaan. Ziekmelden op maandag is voor sommigen wel erg verleidelijk. Met deze tips schroef je het kort ziekteverzuim gegarandeerd omlaag.

Noteren
Het lijkt logisch, maar veel ondernemers doen het niet of half: het bijhouden van het verzuim. Wanneer je precies noteert wanneer iemand ziek is en zich weer beter meldt, kun je veel beter in kaart brengen hoe hoog het ziekteverzuim binnen je bedrijf is. Ondanks dat je zelf denkt dat je snel in de smiezen hebt wanneer iemand zich net even te vaak ziek meldt. Door een simpel Excel-bestand aan te maken, kun je het verzuim per medewerker en/of afdeling snel in kaart brengen. Door alles overzichtelijk te noteren, weet je direct hoe hoog het verzuimpercentage binnen je bedrijf is. In het derde kwartaal van 2013 bedroeg het gemiddeld verzuimpercentage 3,6 procent, aldus het CBS.

De oorzaken
Uiteraard is het belangrijk om te voorkomen dat je medewerkers zich regelmatig ziek melden. Een goede werkhouding kan bijvoorbeeld al veel problemen voorkomen. De Arbo-dienst wijst je niet voor niets al jaren op de gevaren van een slechte bureaustoel of een te laag bureau. Zitten je medewerkers dagelijks achter de computer en klagen ze vaak over hoofdpijn? Laat ze dan regelmatig een pauze inlassen. Te lang naar een scherm kijken, kan droge ogen opleveren die weer zorgen voor hoofdpijn. Uiteraard kunnen de oorzaken van ziekmelden ook van andere aard zijn. Zo kan het ziekteverzuim bijvoorbeeld hoog zijn, omdat één van je medewerkers al langere tijd ziek is. Als het goed is, ben je dan al bezig met een re-integratieproject. Filter de medewerkers die al langere tijd ziek zijn eruit. Schrik je dan nog steeds, dan is het tijd om actie te ondernemen.

Verzuimbeleid
Het is belangrijk dat er één duidelijk beleid wordt gehanteerd voor ziekmelden. De drempel om je als medewerker ziek te melden, wordt een stuk hoger als je dat voor een bepaald tijdstip moet doen bij je leidinggevende. Stuurt een zieke werknemer toch een sms’je naar een collega? Dan moet de leidinggevende er zo snel mogelijk achteraan. Zorg er daarnaast voor dat de leidinggevenden goed op de hoogte zijn van het verzuimbeleid. Stel een standaard vragenlijst op met vragen die de leidinggevenden tijdens een ziekmeldtelefoontje moeten stellen. Zijn er bijvoorbeeld werkzaamheden die overgenomen moeten worden en hoelang denkt de medewerker ziek te zijn?

Verzuimgesprek
Uiteraard kan een medewerker altijd een keer ziek worden. Hij kan zelfs twee keer in een seizoen de griep te pakken hebben. Maar wanneer een medewerker voor de derde keer ziek is, kan er meer aan de hand zijn dan ‘gewoon’ ziek. Vraag oprecht hoe het met de medewerker gaat en of er problemen zijn. Daarnaast kun je vragen of je de werknemer kunt helpen bij het verminderen dan wel voorkomen van het ziekteverzuim.

Bron: Sprout