HOORN – De komst van VOC-replica de Halve Maen en de Virtual Reality beleving van de Gouden Eeuw hebben in 2015 gezorgd voor een grote stijging van het aantal bezoekers aan het Westfries Museum. 

Dankzij de komst van twee grote, permanente publiekstrekkers steeg het aantal bezoekers aan het museum van 33.000 naar bijna 42.000. De Halve Maen, het onderdeel van het museum dat van juni tot eind oktober in de haven van Hoorn was  te bezoeken trok zo’n 18.000 bezoekers.

Het merendeel van de bezoekers van het Westfries Museum werd aangetrokken door de Virtual Reality beleving van de Gouden Eeuw. Dankzij een zeer succesvolle crowdfunding actie kon het museum permanent 32 stoelen aanschaffen met de benodigde apparatuur. Vanaf juni konden bezoekers daarvoor volop reserveren. ‘Voor ons is dit het bewijs dat investeren in nieuwe technieken en je nek uitsteken loont en zich uitbetaalt in meer bezoekers’, zegt Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum.

Vrienden en vrijwilligers kurk
De succesvolle crowdfunding actie die zelfs meer dan het streefbedrag opleverde, zorgde bovendien voor een stijging van het aantal vrienden van het Westfries Museum met 25 procent. Ad Geerdink is er trots op. De bijna 400 vrienden en circa 80 vrijwilligers zijn de kurk waarop een relatief klein museum als het Westfries Museum (14 ft’s) drijft. ‘We zouden niet zonder kunnen’, zegt Ad Geerdink. De komst van VOC-replica de Halve Maen naar Hoorn betekende dat in paar maanden tijd ook voor dit geheel nieuwe onderdeel van het museum op Oostereiland een compleet nieuwe vrijwilligersorganisatie uit de grond moest worden getrokken. ‘We hebben er eigenlijk een heel nieuw museum bij gekregen’.

Wereldnieuws
In 2015 werd het museum op de valreep ook nog wereldnieuws toen bleek dat de tien jaar geleden uit het museum gestolen kunst was opgedoken in de Oekraïne. Tientallen cameraploegen uit binnen- en buitenland kwamen naar het museum en de stad. Ook de komst van de Halve Maen 31 mei was landelijk nieuws. Het is toch wel bijzonder dat een museum als het onze zoveel heeft bereikt het afgelopen jaar en ook zoveel aandacht voor de stad heeft getrokken’, zegt Ad Geerdink.