De redactie van Westfriese Zaken zet in de rubriek: ’5 vragen aan…’ regelmatig ondernemers in de spotlight door ze vijf interessante en prikkelende vragen voor te leggen. Deze keer stelden wij vragen aan maar liefst twee ondernemers, een ondernemersduo. Richard de Beer en Mieke de Beer-Koomen zijn partners in communicatie en creatie. En partners voor het leven. Samen runnen zij De Beer Grafimedia uit Wervershoof.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het vak?
Richard: “Voor mij als grafisch vormgever zijn dat de mogelijkheden in online media. Van statisch naar dynamisch, van camera obscura naar een HD film in een online magazine. Nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen. Hierbij is het van groot belang dat de boodschap duidelijk overkomt en daar ligt precies de waarde van mijn partner Mieke. Zij is een meester in taal. De grafische wereld is altijd in beweging en daagt mij elke dag uit nieuwe ontwikkelingen te signaleren en te gebruiken.”

Mieke: “Communicatie is geen exacte wetenschap. Waar je voorheen vaak een duidelijke zender en een ontvanger had, als 2 losse partijen, gaat het nu vooral om de dialoog. Tussen ons en de opdrachtgever, tussen de opdrachtgever en zijn of haar (potentiële) klanten. Hoewel kennis belangrijk is, maakt onze ervaring en expertise ons nooit alwetend. Oeroude marketingwetten gaan op de schop, nieuwe regels worden gemaakt. Belangrijkste is misschien wel dat er geen regels zijn. Luisteren naar en leren van elkaar maakt dat je veel kunt bereiken. Je samen kwetsbaar opstellen en werkelijk contact maken, daar gaat het om. Dat kun je niet uit een boekje leren. Ik leer het door het te ervaren. Richard staat van nature al zo in het leven. Zo leren ook wij weer van elkaar.”

Wilde je altijd al ondernemer worden?
Richard: “Nee, niet echt. Ik vond de ‘veilige’ beschutting die ik had als werknemer lange tijd prima. Ik heb veel vakkennis opgedaan tijdens diverse betrekkingen, en op een bepaald moment voelde ik de behoefte om zaken zelf aan te pakken. Zelf verantwoordelijk zijn geeft me een vrij gevoel, en dan komt het beste in me naar boven.

Mieke: “Als kind van een boekhandelaar met een eigen zaak groeide ik op in een ondernemersgezin. Boven de winkel, met 1 been op de werkvloer. Dat heeft me gevormd. In de 15 jaar dat ik werknemer was heb ik me ook altijd heel verantwoordelijk gevoeld. Niet alleen voor mijn eigen werk, maar ook voor dat van collega’s. Ik had een eigen toko binnen het bedrijf en daar ging ik voor. Dat was soms lastig omdat je wel de verantwoordelijkheid kunt krijgen, maar vaak niet de bevoegdheden hebt die daarbij horen. Toen ik Richard leerde kennen en hem hielp in zijn onderneming, groeide langzaam het besef dat ook ik op eigen benen wilde staan. Ik wilde eigen keuzes kunnen maken. Richard was daarbij een belangrijke motivator. Begin 2012 werd ik vennoot binnen het bedrijf van mijn man. Dat was spannend en ook een beetje eng, maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad.

Als je het over mocht doen dan…?
Richard: “Ging ik in het klooster. Nee geintje, dan deed ik het precies hetzelfde.”

Mieke: “Dan deed ik het weer precies zo. Ik geloof erin dat alles gebeurt met een reden. Ik heb van elke stap in mijn leven, zowel zakelijk als privé, veel geleerd. Dat heb ik nodig gehad om te komen waar ik nu ben. En elke dag opnieuw is er 1 van ‘trial and error’. Dat is prima, het zorgt voor persoonlijke groei.  En het mooiste is nog, je kunt niets overdoen. Wat geweest is, is geweest. Het leven is doen, niet teveel wikken en wegen en vooral niet blijven hangen in het verleden.

Wat is tot nu toe het hoogtepunt geweest in je carrière?
Richard:
“Ik heb niet echt een hoogtepunt. Voor mij zijn goede contacten belangrijk en als dat tot een mooi project leidt dan ben ik blij. Het hoogtepunt komt nog.”

Mieke: “De start van echteverhalen.nu. Een initiatief waarbinnen mijn kwaliteiten en die van De Beer Grafimedia tot hun volste recht komen. Wij vertalen het avontuur dat leven heet in woord en beeld en geven het vorm in een boek of als beeldverhaal in een eigen magazine. Echte verhalen zijn zo divers en uniek. Daarvan blijft te veel verborgen en dat is zonde. Door ze te delen en tastbaar te maken kunnen ze generaties verbinden, kloven overbruggen en inspireren. Dat is van onschatbare waarde.  Echteverhalen.nu combineert mijn passie voor taal met mijn fascinatie voor wat de mens beweegt.

Wat zijn je ambities?
Richard:
“Plezier hebben en houden in de dingen die we doen en daar slagen we tot nu toe aardig in.”

Mieke: “Het bundelen van onze vaardigheden heeft De Beer Grafimedia sterker gemaakt. We bieden nu een totaalpakket. Van concept tot uitvoering. Printuitingen, websites, social media, redactie, fotografie, tekst. Dat gaan we samen uitbouwen. Dat geldt ook voor echteverhalen.nu. Het gaat hierbij niet alleen om groei binnen het ondernemerschap. Als ik anderen kan inspireren vanuit het nu en zelf geïnspireerd raak, dan is mijn dag geslaagd.”

Wil jij ook je verhaal vertellen in de rubriek: ’5 vragen aan…’? Meld je aan via info@westfriesezaken.nl en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!