Autobedrijf Van der Maat heeft sinds 1 december de werkplaats uitgebreid met JAMES Auto & Service. Dankzij deze uitbreiding kunnen klanten met elk merk en type (lease)auto bij Van der Maat terecht voor onderhoud of reparatie. Van der Maat, gevestigd in Zwaag en Enkhuizen, heeft een bekende naam in de omgeving. Ondanks de goede naam merkte ook eigenaar Erik van der Maat dat het niet goed gaat in de retail- en aftersales in de mobiliteitssector en er diende een nieuwe visie voor het bedrijf ontwikkeld te worden.

‘De klant houdt de hand op de knip en maakt structureel andere keuzes dan voorheen. Doordat de kwaliteit van auto’s de afgelopen jaren sterk is toegenomen, worden de onderhoudsintervallen steeds langer. Daarnaast hoeft bijvoorbeeld de APK Keuring van nieuwe auto’s pas na vier jaar plaats te vinden en is de frequentie hiervan naar twee jaar gegaan’,  vertelt Erik van der Maat. ‘Tevens is de auto steeds minder een statussymbool, andere rationale motieven voeren de boventoon. De overheid speelt hierin een belangrijke rol, met het CO2-beleid als grondslag voor bijtellingpercentage en aanschafbelasting.’

‘Een andere ontwikkeling in ons vakgebied is de verschuiving van de behoefte van het bezitten van een auto, naar het betalen voor het gebruik van een auto. Steeds meer consumenten maken gebruik van bijvoorbeeld Privé Lease of Auto Delen’, gaat Erik verder. ‘Door al deze veranderingen moesten wij een nieuwe visie ontwikkelen. We wilden blijven doen waar we goed in zijn en besloten in de breedte te groeien met JAMES, een universele keten met inmiddels 70 vestigingen in Nederland.’

JAMES is een merkonafhankelijke auto- en serviceformule voor auto’s van alle merken, typen en bouwjaren. De formule richt zich met name op de zakelijke rijder en heeft afspraken met bijna alle gerenommeerde leasemaatschappijen. ‘Vanaf nu kunnen leaserijders van elk merk en type auto bij ons terecht voor reparatie, onderhoud of APK. We kunnen profiteren van de inkoopvoordelen van JAMES, waar uiteindelijk ook onze klanten van profiteren’, vertelt Erik.

De snelgroeiende, landelijke formule JAMES Auto & Service is onderdeel van The Alwaysbemobile Company. Andere bekende formules binnen dit bedrijf zijn Profile Tyrecenter, Autoglaz en AH Autoherstel. Een belangrijke ontwikkeling voor JAMES en de klanten van Van der Maat is de invoering van de Europese wetgeving (BER 2013), welke in juni dit jaar is ingegaan. ‘De klant heeft door deze wetgeving keuzevrijheid om onderhoud te laten plegen bij iedere garage met behoud van de garantie. Fabrikanten worden volgens de nieuwe wetgeving ook verplicht om alle technische informatie beschikbaar te stellen en te delen.’

De activiteiten van Van der Maat  bestonden tot voor kort uit het verkopen, repareren en onderhouden van auto’s van enkel de merken Citroën en Fiat. Door de uitbreiding met JAMES kan het bedrijf de reparaties en het onderhoud van elk merk en type auto uitvoeren. ‘Met JAMES zijn wij gesprekspartner van uw totale wagenpark tegen scherpe tarieven. We hebben ervoor gekozen om onze dienstverlening nog verder uit te breiden. We halen en brengen uw auto en zorgen ervoor dat deze netjes gewassen en uitgezogen bij u wordt afgeleverd. Kortom, wij nodigen u uit om een afspraak te maken en u te laten verrassen door onze dienstverlening.’