REGIO – Slechts een kwart van de studenten uit ons land gebruikt social media in de zoektocht naar werk, dit blijkt uit een onderzoek van TNS Nipo. 8 op de 10 studenten hebben behoefte aan advies bij de zoektocht naar geschikt werk en 69 procent zoekt handvatten om zich beter te profileren op online platformen. Vooral universitaire studenten willen hulp. Maar liefst 76% van de wo’ers wil via social media in het vizier komen van werkgevers. Dit meldt ING.

Social-mediamentor Erno Hannik constateert  dat studenten nauwelijks actief zijn op LinkedIn. ‘Ik geef ook presentaties op hogescholen. Daar hoor ik dat jongeren wel op Snapchat en Facebook zitten, maar ze zijn nog niet bezig met de sociale netwerken die het bedrijfsleven  ook gebruikt.’

Erno Hannik heeft een aantal tips voor studenten, maar ook voor afgestudeerden, om zich te profileren op social media. De eerste stip is simpel: maak een profiel aan op LinkedIn. Ook bestaande profielen zijn al snel te verbeteren. ‘Veel mensen benadrukken meer het verleden dan de toekomst. Ze zetten op een rij wat ze allemaal hebben gedaan, maar dat geeft geen inzicht in waar ze naartoe willen. Het is prima om je werkervaring te vermelden, zoals vakantiewerk en bijbanen. Maar vertel ook duidelijk wat je wil gaan doen. Wat is je doel? Dat begint met: wat is je droombaan en bij welke organisatie zou je willen werken?

Hannik krijgt geregeld profielen te zien waar in de kopregel staat: ‘Ik ben op zoek naar werk’ of ‘beschikbaar’.’ Vaak staat er wel bij wat iemand allemaal in huis heeft, maar mensen denken vooral vanuit zichzelf. Ze maken niet concreet wat ze voor een werkgever kunnen betekenen’, aldus Hannik.