Circulair ondernemen biedt in onze provincie veel kansen. Dat blijkt uit een onderzoek van Rabobank en KPMG. De regioscan vormt de basis van de Rabo Circulair Ondernemen Challenge. Mol Freesia uit Nibbixwoud is één van de enthousiaste deelnemers. Een reportage.

‘Onze klanten stellen steeds hogere eisen aan ons product,’ vertelt Marco Mol (44). ‘De consument wil dat wij duurzaam produceren en dit ook inzichtelijk maken. Om die reden waren we meteen enthousiast over de Rabo Circulair Ondernemen Challenge: samen kunnen we ervoor zorgen dat ons product nóg duurzamer wordt.’ ‘Als het gaat om verduurzaming komt er veel op ondernemers af,’ ervaart ook Jord Noom, accountmanager Food & Agri van Rabobank West-Friesland. ‘Als bank willen wij bedrijven op dit gebied graag ondersteunen, onder meer met deze challenge. Samen met KPMG, de provincie en uiteraard de ondernemers willen we kansen in de circulaire economie omzetten naar realiteit. Onze uitdaging daarbij is: veel effectiever met onze grondstoffen omgaan, zodat ook toekomstige generaties gezond en goed kunnen leven.’

Circulaire waterstroom

‘Als het gaat om innovatief ondernemen mag Mol Freesia zich koploper noemen,’ stelt Jord Noom. ‘Marco en zijn broer Jeroen spelen al geruime tijd bewust en met veel succes op dat thema in.’ Zo werd tijdens de realisatie van de kassen, zo’n tien jaar geleden, sterk ingezoomd op het energieverbruik. Marco Mol: ‘Er is een warmtepomp geïnstalleerd met warmte-koude opslag en we hebben ons systeem aangepast op een laagwaardige verwarming. Daarnaast experimenteren we met LED-verlichting en vangen we al het drainwater op. Het water wordt gereinigd en ontdaan van alle mogelijke schadelijke stoffen. Eventuele voedingsstoffen blijven achter en worden hergebruikt.’ In de kassen wordt gebruik gemaakt van twee schermdoeken. ‘Daartussen creëren we een stilstaande luchtlaag, wat enorm isolerend is. Zo houden we het licht en de warmte binnen.’ Ook werkt Mol Freesia met geïntegreerde gewasbescherming, waarbij onder meer gebruik wordt gemaakt van natuurlijke vijanden. Verder is, met ondersteuning van de Rabobank, het dak voorzien van 900 zonnepanelen. Ook werd een boilerpark gerealiseerd: door de zon opgewarmd water wordt opgeslagen in de bodem en gebruikt voor het verwarmen van de kassen. ‘We produceren zoveel warm water, dat wij ook het bedrijventerrein van warmte zouden kunnen voorzien.’

Nuttige stoffen hergebruiken

‘Dat laatste is één van de zaken die we willen onderzoeken tijdens de challenge, want hoe pak je zoiets aan? Ook willen we kijken of er een milieuvriendelijk alternatief bestaat voor de plastic bakken en hoezen waarin we onze bloemen transporteren. Verder kunnen we ons voorstellen dat er nuttige stoffen uit de fresia kunnen worden gebruikt voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor de productie van parfum. Daar willen we ons tijdens de challenge ook op richten,’ aldus Marco Mol.
‘De challenge bestaat uit een aantal workshops waarbij ondernemers elkaar informeren, adviseren en stimuleren,’ zegt Jord Noom. ‘Het mooie is dat er vanuit verschillende sectoren aan de challenge wordt deelgenomen, waardoor een kruisbestuiving ontstaat. Je wordt als ondernemer gestimuleerd over je eigen grenzen heen te kijken, daardoor kun je tot verrassende inzichten komen.’ Mol Freesia produceert jaarlijks 18 miljoen fresia’s, in 3 kleuren en 9 soorten. De geurige en uiterst duurzame kwaliteitsbloemen uit Nibbixwoud gaan de hele wereld over.

Rabo Circulair Ondernemen Challenge

Rabo Circulair Ondernemen Challenge is een initiatief van Rabobank, KPMG en de provincie Noord-Holland. De deelnemers, 23 bedrijven uit Noord-Holland Noord, worden uitgedaagd om een nieuw, circulair businessmodel te ontwerpen. Een model waarbij zij de grondstoffen die zij gebruiken zo lang mogelijk blijven inzetten. Onderdeel van de challenge is een companyscan die de circulaire kansen binnen een onderneming in kaart brengt. In maart 2020 sluiten de deelnemers de challenge af en delen zij hun toekomstplannen.