Qimens is zeer succesvol om organisaties en medewerkers te helpen in anders te denken  en doen: van ondernemingsstrategie tot aan de inrichting van de bedrijfsprocessen.  Westfriese Zaken vroeg bedrijfscoach/organisatie-architect Ron Offerman naar zijn visie op de veranderende arbeidsmarkt.

‘Wij helpen organisaties hun ambities waar te maken!’, vat Ron zijn dienstverlening samen: ‘Bezieling, bevlogenheid en verbinding zijn de sleutelwoorden. Hierdoor voelen mensen zich energiek en gelukkiger. Dit is een bewezen beslissende factor voor succes en het realiseren van je bedrijfsambities.’

Zingeving belangrijker dan geld

Hoe kijkt u naar de huidige arbeidsmarkt? ‘Spannend, met een groeiend tekort aan gespecialiseerde  vakmensen op zowel lager, middelbaar als hoger niveau. We moeten ons realiseren dat talent schaars is, maar ook dat andere zaken dan salaris, zoals zingeving en werkomgeving relevanter zijn. Mensen komen niet alleen voor het geld; ze willen werk dat ertoe doet, meer flexibiliteit en zelfstandigheid en gehoord en gewaardeerd worden. Kandidaten kiezen voor een bedrijf dat continuïteit kan bieden, weet mee te bewegen met de snelheid van veranderingen en succesvol is. Betrokken en bevlogen medewerkers zijn de pijler voor het succes van je bedrijf. Vooral de nieuwe generatie is mondiger en maatschappelijk betrokken, vragen een andere manier van werken en leiding geven en willen vooral  geïnspireerd worden. Dat vraagt dat je mensen op een passende manier faciliteert zodat ze én zichzelf kunnen ontwikkelen én een bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de organisatie. Jonge mensen kiezen voor organisaties met een krachtige bedrijfscultuur waarin men zich thuis voelt.

Er is meer behoefte aan vrijheid van handelen. Gooi overbodige bureaucratie overboord. Geef medewerkers ook echt de mogelijkheid zelf verantwoordelijk te zijn voor een optimale prestatie, in plaats van dat je iemand frustreert met het invullen van formulieren en het ophalen van handtekeningen voor dit of dat. Want al die tijd is die persoon niet effectief aan het werk, raakt gedemotiveerd met alle nadelige effecten van dien. Dit soort obstakels kom ik echt nog te vaak tegen en zijn relatief eenvoudig op te lossen.’

Doeners doen te vaak hetzelfde

Wat moeten bedrijven doen met al die veranderingen? ‘Zie dit als een kans! Kijk goed om je heen. Je kan wel een eigen idee hebben, maar als dat niet matcht met wat iemand verwacht dan neem je misschien iemand in dienst die binnen een paar maanden al weer weg is. Onze regio staat bekend om de doeners. Dat DOEN is vaak wel hetzelfde doen en niet anders doen. Terwijl de omgeving en veranderingen daar wel om vragen. Als je je organisatie niet aanpast, ben je straks echt te laat. Dat is jammer, want we zijn ondernemend een fantastische regio. Toen het minder ging, waren er bedrijven die weinig investeerden in hun personeel. Dat maak je niet even snel met een medewerkerscursusje goed. Het moet echt gaan om persoonlijke ontwikkeling zodat medewerkers het bedrijf nog sterker maken. Stel jezelf cruciale vragen als: wie ben je als bedrijf?; wie wil je zijn, nu en straks? Handel daar naar, investeer in de bedrijfscultuur, daar ligt de sleutel. Mensen willen namelijk niets liever dan een goede prestatie neerzetten. Ook in bedrijven waar het goed gaat, is er altijd rendementsverbetering te halen.’

De beste ambassadeurs van je bedrijf

Wat adviseert u over personeelsbeleid?  ‘Investeer in goede mensen die ook echt de kar willen trekken. Deze uitdaging verbindt Qimens aan de organisatie als geheel. Zorg ervoor dat iedereen weet waar je met de organisatie naartoe wil. Richt het zo in dat de medewerker optimaal kan functioneren en het bedrijf het meeste succes brengt. Qimens maakt dat mogelijk – op een behapbare manier – door mensen op een natuurlijke wijze te leren zich te ontwikkelen. En dat hoeft helemaal niet veel te kosten of tijd in beslag in te nemen. Het levert veel op aan efficiency, betrokkenheid en winstgevendheid. Maar ook dat medewerkers – doordat ze meer bevlogen raken en trots zijn –  de beste ambassadeurs van je bedrijf worden. En wie wil dat nou niet?’

Bron: Westfriese Zaken