REGIO – Als ondernemer moet je goed oppassen bij welke webshop je producten bestelt. De afgelopen maanden lijken uitgekiende internetcriminelen zich te storten op kleine ondernemers, en dan met name in de horeca. Dit concludeert DAS, waar de afgelopen maanden opvallend veel opgelichte ondernemers aankloppen voor hulp.

Steeds vaker zijn ondernemers het slachtoffer van online nepgroothandels. Met prachtige websites waarop onder andere voedsel, schoonmaakartikelen en kantoorartikelen worden aangeboden voor aantrekkelijke prijzen, worden de ondernemers verleid. De spullen die de ondernemer bestelt én betaalt worden vervolgens niet geleverd.

Criminelen moeilijk herkenbaar
Al jaren is fraude met aankopen op internet een probleem. In 2012 werden bijna 370.000 Nederlanders slachtoffer van fraude bij een online aan- of verkoop. De laatste tijd lijken de criminelen de bedrijvenmarkt ontdekt te hebben. Ondernemers kunnen daarom maar beter goed opletten, al is dit moeilijk. ‘Kon een malafide webshop vroeger nog wel worden herkend aan de vele taal- en spelfouten of beperkte menukeuzes, nu is het onderscheid tussen malafide en betrouwbare shops vaak niet meer te zien. Ze hebben zelfs vaak een afdeling klantenservice die mensen keurig te woord staat’, aldus Sjaak Drinkenburg contractueel jurist bij DAS tegen Spits.

Keurmerken vervalst
Ook het feit of een webshop staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of een keurmerk heeft zegt niet veel. Er wordt vaak gesjoemeld met het handelsregister en ook keurmerken vervalst. Er wordt dan ook geadviseerd om voor de aankoop op internet te zoeken naar recensies. Wellicht zijn er al klanten die hun negatieve ervaringen hebben gedeeld. Ook als er op een adres meerdere bedrijven geregistreerd staan of het om een in het buitenland wonen persoon gaat, zijn het vaak onbetrouwbare webshops.

Weinig aan te doen
‘Helaas kunnen we voor de slachtoffers meestal niet veel uitrichten,’ zegt Drinkenburg. ‘De financiële schade is vaak te beperkt om een procedure te beginnen. En als je toch wil procederen, blijkt dat de mensen achter de webshops in een ver buitenland zitten en dus niet eens te pakken zijn.’

 

Bron: Spits