REGIO – Nog steeds neemt het online shoppen toe. In 2013 hebben 10,3 miljoen Nederlanders van 12 tot 75 jaar wel eens wat via internet gekocht. Hierbij zijn vakanties en kleding het populairste. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Het aantal online shoppers nam ten opzichte van 2012 met 0,4 miljoen toe. Ook het aantal frequente e-shoppers, personen van 12 tot en met 74 jaar die 3 maanden voorafgaand aan het onderzoek online aankoppen hebben gedaan, nam toe van 57 naar 60 procent. Het aantal minder frequente kopers bleef gelijk op 22 procent. De aandelen zijn vrijwel gelijk in de stad en op het platteland.

De frequente e-shoppers kochten online vooral kleding en boekten vakantie. Gemiddeld zes op de tien deed dat. Er zijn wel verschillen naar leeftijd. Het online kopen van kleding is met name bij 12- tot 25-jarigen populair (69 procent). Van de online winkelende 65-plussers kocht slechts 32 procent kleding. Daarnaast kopen jongeren, logischerwijs, vaker digitaal studiemateriaal, maar ook games en elektronica. Bij de 65-plussers vormen elektronische boeken, tijdschriften en kranten de op een na belangrijkste categorie aankopen.