REGIO – Ondernemers lopen kansen mis voor meer omzet via hun website. De meeste beschouwen hun website als visitekaartje en niet als sales-instrument. Dit blijkt uit onderzoek van DTG. Een andere opvallende uitkomst is dat een op de drie ondernemers bij het ontwerpen van een website vooral kijkt naar wat hij zelf mooi vindt. En niet naar de effectiviteit en de wensen van de klant.

Het onderzoek, uitgevoerd door MKB-platform BC.nl, werd gehouden onder ondernemers in diverse branches. Doel van het onderzoek was om de professionaliteit van de online activiteiten van (kleine) ondernemers in kaart te brengen. Veel kleine ondernemers beschouwen het internet vaak nog als een luxe en laten commerciële kansen onbenut.

De helft van de respondenten bouw de bedrijfswebsite zelf of laat dit doen door een kennis. 38 procent huurt een klein bedrijf in voor het ontwikkelen van een website.. De enorme wildgroei aan kleine websitebouwers, geeft echter weinig zekerheid over de uiteenlopende kennis die nodig is voor een goed website-design, strategie, en de juiste technieken of CMS.  In minder dan vier procent van de gevallen worden grote websitebouwers in de arm genomen.

In 31 procent van de gevallen komt het design in overleg met een professionele designer tot stand. 33 procent van de respondenten laat het uiterlijk afhangen van wat ze zelf mooi vinden. Hier zou de effectiviteit van de website onder kunnen leiden. De opbrengst van een website kan bijvoorbeeld flink worden verhoogd met behulp van doordacht kleurgebruik, goede vormgeving of een effectieve opmaak van de pagina’s. Daar is dan wel specifieke kennis voor nodig en tevens de discipline om de klant centraal te blijven stellen, in plaats van eigen verwachtingen.

Bescheiden doelstelling
Bedrijven kunnen op tal van manier invulling geven aan het gebruik van hun website. De meeste ondernemers beperken dit nu nog voornamelijk tot het informeren over het bedrijf (27 procent). 16 procent ziet het als hun digitale visitekaartje. Online verkoop (11 procent), acties en promoties voeren of het verzamelen van klantgegevens (beide zo’n 1 procent) zijn veel minder populaire toepassingen. Terwijl juist de online commerciële mogelijkheden steeds meer bereikbaar worden voor (kleine) ondernemers en ook de investering in een website rechtvaardigen.

Bron: www.deondernemer.nl