REGIO – Ben je eigenaar van een webwinkel? Sinds 13 juni zijn er een aantal nieuwe richtlijnen waar webwinkels en postorderbedrijven binnen de Europese Unie (EU) aan moeten voldoen. Deze richtlijnen bieden de consument een betere bescherming. Voor bedrijven die online diensten of goederen verkopen, betekent dit dat zij hun werkwijze en het bestelproces aan deze richtlijn aan moeten passen. Hieronder de zeven belangrijkste wijzigingen op een rij.

Geen extra kosten
Administratie- of portokosten moeten expliciet gemeld worden. Consumenten mogen op het internet niet meer aanlopen tegen verborgen kosten. De consument moet dan ook bevestigen dat hij weet welke eventuele extra kosten erbij komen.

Geen standaard aangevinkte vakjes
Bij een bestelling mogen consumenten niet geconfronteerd worden met reeds aangevinkte vakjes, waardoor hij extra diensten afneemt.

14 dagen bedenktijd
Tot 13 juni mochten consumenten tot zeven werkdagen na het sluiten van de transactie goederen terugsturen. Sinds 13 juni is dit 14 dagen. Deze regels gelden overigens ook voor aankopen via telefoon en postorder als voor aankopen die niet in een winkel worden gedaan maar aan de deur, op straat of tijdens een door de verkoper georganiseerd event.

Terugbetaling binnen 14 dagen
Handelaars moeten een consument binnen 14 dagen na herroeping het aankoopbedrag terugbetalen (inclusief verzendkosten). Over het algemeen draagt de handelaar het risico van beschadiging tijdens het vervoer.

Standaardformulier voor herroeping
De EU heeft een standaardformulier voor herroeping opgesteld dat de consument kan (maar niet hoeft te) gebruiken wanneer hij zich bedenkt en een overeenkomst wil annuleren. Dit geldt zowel voor verkoop op afstand als voor huis-aan-huis verkoop.

Geen extra kosten voor gebruik credit cards of telefonische hulpdiensten
Bij gebruik van een creditcard (of ander betaalmiddel), mag een handelaar niet méér in rekening brengen dan de werkelijk gemaakte kosten. Handelaars die een telefonische hulpdienst aanbieden waar de klant terecht kan met vragen over de overeenkomst, mogen hiervoor niet méér dan het gewone telefoontarief vragen.

Duidelijke info over betaling retourkosten
Consumenten moeten vooraf duidelijk worden geïnformeerd over het betalen van de retourkosten.

 

Bron: Dezaak.nl