REGIO – De Netwerk Notarissen hebben een meldpunt opgezet om ergernissen te melden van nabestaanden die moeite hebben zaken af te handelen. Veel nabestaanden ondervinden problemen bij het opzeggen van abonnementen, het verwijderen van profielen op internet en het stopzetten van diensten als iemand overleden is. ‘Veel aanbieders lanceren een dienst, zonder goed na te denken over wat er gebeurt als de afnemer overlijdt’, aldus Lucienne van der Geld, juridisch directeur van Netwerk Notarissen.

Netwerk Notarissen heeft steeds meer te maken met dit soort klachten van nabestaanden. Bijvoorbeeld over het niet uitbetalen van het tegoed op een spaarkaart en post die ondanks de overlijdensmelding op naam van de overledene blijft binnenkomen. ‘Nabestaanden maken mee dat ze van het ‘kastje naar de muur’ worden gestuurd. Informatie op websites ontbreekt of is vaak onduidelijk’, aldus Van der Geld.

Omdat de notarissen dit soort klachten steeds vaker horen, hebben zij een meldpunt ingesteld. Bij dit meldpunt kunnen nabestaanden terecht voor hun erfenis-ergernissen. ‘Wij willen alle problemen verzamelen en deze vervolgens aan de kaak stellen bij verschillende instanties. Zij zouden zich meer bewust moeten zijn van de impact van hun handelen of niet-handelen.’