REGIO – Steeds vaker maken bedrijven gebruik van social media om bijvoorbeeld te communiceren met klanten en partners, maar ook om gewoonweg zichtbaar te zijn. Binnen de Europese Unie lopen de bedrijven in Nederland voorop wat betreft onder andere het gebruik van Twitter. Dit meldt het CBS.

In 2013 maakte 27 procent van de Nederlandse bedrijven gebruik van blogs of microblogs, zoals Twitter. In de EU maakte slechts 10 procent van de bedrijven gebruik van Twitter of andere soortgelijke media

Sociale netwerken zijn onder bedrijven de populairste vorm van social media. In 2013 had 46 procent een account bij een netwerk zoals Facebook of Linkedin, in 2012 was dit nog 35 procent. Een op de tien bedrijven is het afgelopen jaar dus voor het eerst actief geworden op een social netwerk. Naast Twitter, was ook het gebruik van YouTube populair (23 procent plaatst online filmpjes en foto’s). In 2013 is het gebruik van alle vormen van sociale media onder de bedrijven in Nederland toegenomen.

Veelzijdige toepassingen sociale media
Zowel in Nederland (76 procent) als in de EU gebruikten de meeste bedrijven sociale media om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketing van producten. Bedrijven in Nederland maakten van praktisch alle toepassingen van sociale media meer gebruik dan gemiddeld in de EU. Vooral bij het werven van personeel (50 procent) en het samenwerken met andere bedrijven (44 procent) was het verschil met de EU groot.

Een op drie bedrijven legt richtlijnen vast
Ruim een op de drie bedrijven (36 procent) had een formeel beleid vastgelegd voor het gebruik van sociale media. Er is bijvoorbeeld vastgelegd dat niet iedere medewerker ‘namens’ het bedrijf berichten op sociale media plaatst. In 2012 was dit nog een op de vier bedrijven.